Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Frogwares hantverk slår de flesta äventyr

Uppdaterad 2012-09-28 | Publicerad 2012-09-23

Obskyra studion som bara blir mer och mer ambitiös

Äventyr ”Wherever glory walks, jealousy is bound to follow”, lyder en replik i ”The testament of Sherlock Holmes”.

Jag hoppas att det kan läsas som en profetia över Frogwares fortsatta existens.

I tio år har det lilla ukrainsk-irländska företaget byggt äventyrsspel på varumärken så antikvariska att ingen annan orkat gräva sig ner genom täcket av damm: Sherlock Holmes, Jules Verne, Dracula, HP Lovecraft.

I ”The testament of Sherlock Holmes” frammanar de en dunkel spegelbild av Telltales briljanta ”The walking dead”-svit – en alternativ glimt av hur de klassiska pekaklicka-spelens arv skulle kunna fylla ut en modern kostym, utan eftergifter till nya påfund som tidsbegränsade dialogträd och hetsiga actionsekvenser à la ”Heavy rain”. En bortglömd genres testamente, om man så vill.

Större visioner

Frogwares har alltid varit duktiga speldesigners, men den här gången viger de det med betydligt större visioner än tidigare. ”The testament...” är deras femte spel om Sherlock Holmes, men det första som utvecklats främst med den mer kostsamma konsolmarknaden i åtanke. Att de lärt sig ett och annat längs vägen blir uppenbart från första bildrutan. Även om ”The testament...” rent grafiskt ligger långt efter dagens storbudgetspel räddas det av den oljiga, rökiga, fotogenflämtande atmosfären i inpyrda läskammare och kyliga fängelsehålor. Att spelmotorn ser ut att ha utvecklats på 1800-talet bara bidrar till den strama stämningen. Man kan nästan höra hur kontrollen knarrar till varje gång man för styrspaken framåt för att analysera en ny ledtråd.

Svettas av upphetsning

Det är med med minimala medel som Frogwares naglar fast en vid tv-rutan. De största ögonblicken kan knappt ha krävt större budgetposter än en kafferast. Jag tror inte det finns någon annan spelutvecklare i världen som skulle kunna få mig att svettas av upphetsning över att strukturera Sherlock Holmes slutledningsprocess i form av ett textbaserat flödesschema.

Och om inte den hantverksskickligheten är värd spelvärldens avund vet jag inte vad som är det.