Kaos är den nya antagonisten
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-09
Den mörka sidan är inte bara lättare och mer förförisk – den är också betydligt roligare att bygga ”Warhammer”-spel på.
I ”Dawn of War II”-expansionen ”Chaos Rising” är kaos den nya antagonisten – inte bara på slagfältet utan också inom de egna leden. Medan striderna böljar mellan isplaneter och gotiska megastäder riskerar kampanjens hjältar att slukas av mörkret genom det nya intressanta korruptionssystemet. Frestelsen att utrusta sig med fiendens kraftfulla, kätterska föremål är stark och ju närmre kaos man når, desto mäktigare och blodtörstigare blir ens hjältar.
De ikoniska Chaos space marines – en mysig blandning av fallna space marines, kultister och demoner – tillför en hel del till multiplayerdelen av spelet. Men det är framförallt kampanjen som har skruvats till och de två spellägena är nu nästan två helt olika spel.
Relic gör helt rätt i att benhårt fokusera på sina ”Diablo”-doftande rollspelsinslag, sitt gotiska framtidsuniversum och animationer som är en fröjd att skåda. Man kan möjligen ha åsikter om att alla karaktärer anstränger sig onödigt hårt för att få sina röster lika avgrundsdjupa som Filmtrailermannen, eller bristen på basbyggande och att serien knappt kan kallas för strategi längre. Men så länge man vårdar Warhammer 40 000:s namn med lika delar känsla för detaljer och explosiva strider har jag inget att invända. Relic har förmågan att ta realtidsstrategin dit vi inte ens visste att vi ville komma.