”Spel förstörs av easy-läget”

Uppdaterad 2012-12-20 | Publicerad 2012-09-10

”Det blir den sämsta möjliga versionen”

”Dark souls”

Är det fel av spelutvecklare att utrusta sina spel med lättare svårighetsgrader?

Det menar Alex Hutchinson, lead designer för ”Assassin’s creed III”, som hävdar att många spel saknar mening när de spelas på easy.

Någon som inte håller med är, paradoxalt nog, ”Dark souls”-regissören Hidetaka Miyazaki – som själv funderat på att introducera en lättare svårighetsgrad till sitt spel.

Lätt, normal, svår. I många spel av idag har spelaren ofta chansen att själv välja svårighetsgrad, något som framstår som en win-win-situation för alla inblandade.

Men inte om man frågar Alex Hutchinson, lead designer för ”Assassin’s creed III”.

– En hel del spel har förstörts av lättare svårighetsgrader. Om man har en cover-shooter och byter till easy och därmed inte behöver använda skydd längre så har man liksom pajat sitt eget spel. Man har gjort ett spel som i allt väsentligt är den sämsta möjliga versionen av spelet, säger Hutchinson i en intervju med Edge.

Hävdade att kritiker är rasister

Hutchinson menar att det här är ett problem som är unikt för tv- och datorspel i och med att det är den enda konstform som behöver reflektera över svårighetsgrader.

– Det är som att jag skulle plocka upp en bok och den frågar: ”Vill du ha den enkla versionen eller den komplicerade versionen?”

Den frispråkige speldesignern, som för några veckor sedan

, hävdar dock inte att spel måste vara svåra. Föga överraskande pekar han på ”Assassin’s creed”-serien som ett exempel på bra speldesign, då den som vill ha en större utmaning kan välja att uppfylla fler kriterier i varje uppdrag.

”Dark souls”-skaparen självkritisk

Men för de flesta spelutvecklare är det alltjämt svårighetsgrader som gäller. Paradoxalt nog är till och med ”Dark souls”-regissören Hidetaka Miyazaki inne på det spåret, trots att så många hyllat hans spel för dess legendariska utmaning.

– Personligen vill jag att mina spel ska beskrivas som tillfredställande snarare än svåra, säger han till engelska Metro. Men det är sant att ”Dark souls” är ganska svårt och att många drar sig för att spela det. Det här är något som är väldigt sorgligt för mig och något som fått mig att fundera på om jag inte borde göra en ny svårighetsgrad som alla kan klara.

Jonas Högberg

ANNONS