”Spelkritiker är rasistiska”

Uppdaterad 2012-12-20 | Publicerad 2012-08-22

Ubisoft-utvecklare till hård attack mot speljournalister

”Bayonetta”

Är spelrecensenter avsiktligt snällare gentemot japanska spel än västerländska dito när de kritiserar storyn?

Det menar Alex Hutchinson, creative director för ”Assassin’s creed III”.

Och han kallar det ”rasism”.

Många är nog överens om att spel utvecklade i Europa och Amerika skiljer sig på många sätt från de spel som kommer från Japan. Inte minst när det gäller historieberättandet.

Alex Hutchinson, creative director för kommande ”Assassin's creed III”, är övertygad om att västerländska spel har bättre handling. Han är också övertygad om att speljournalister är alldeles för snälla mot japanska spel kontra de västerländska – och att det är rasism inblandad.

Skyller på rasism

Det är i en intervju med CVG som han ställer speljournalistskrået mot väggen.

– Jag tycker att det finns en subtil rasism i spelbranschen, speciellt hos journalisterna, där japanska utvecklare blir förlåtna för vad de gör, säger han. Det är nedlåtande att göra så.

– Tänk bara på hur många japanska spel som släpps med historier som bokstavligen är rappakalja. Bokstavligen rappakalja. Det finns inte en chans att du skulle kunna hålla masken när du skriver det där, och journalisterna säger ”åh, det är briljant”.

– Sedan kommer

”Gears of war” ut och tydligen är det det sämst skrivna narrativet i ett spel någonsin. Jag väljer ”Gears of war” före 

”Bayonetta” varje gång.

”Pretentiös skitstory”

Dessa uttalanden får Aftonbladets spelredaktör Alfred Holmgren att se rött.

– Hutchinson borde veta ett och annat om rappakalja med tanke på den skrattretande sörja av konspirationsteorier som ska föreställa handlingen i ”Assassin’s creed”. Och medan många västerländska spel gör sitt absolut yttersta för att vara så slätstrukna som möjligt är det skönt att japanerna åtminstone törs sticka ut hakan lite. Hellre rent flum än en pretentiös skitstory som tycks ha författats av en debil Dan Brown.

– Å andra sidan kanske vi ska vara tacksamma för Hutchinsons lilla utspel. Denna fars är åtminstone långt mer underhållande än något som någonsin utspelat sig i ”Assassin’s creeds” mellansekvenser.

Jonas Högberg

ANNONS