Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nintendos helom- vändning förvånar

Uppdaterad 2014-11-08 | Publicerad 2014-11-07

Sågar casualspelare: ”Deras attityd är patetisk”

Han har skapat ”Mario” och ”Zelda”, och hjälpt till att göra spelkonsolen Wii populär hos folk som tidigare inte spelat särskilt många spel.

Men nu vill inte Shigeru Miyamoto längre göra spel till den målgruppen.

Istället kallar han dessa konsumenters inställning ”patetisk”.

Marios pappa Shigeru Miyamoto har tröttnat på att göra spel åt folk som inte har spelande som sitt primära intresse. Framför allt tycks han ha tröttnat på dessa människors inställning till underhållning.

– Det här är den sortens människor som, till exempel, kanske skulle vilja se en film. De kanske skulle vilja åka till Disneyland, säger Miyamoto i en intervju med Edge.

”Passiv attityd”

– Deras attityd är ”Okej, det är jag som är kunden. Du är avsedd att underhålla mig på något vis.” Det är en rätt passiv attityd de uppvisar, och jag tycker att den är patetisk. De vet inte hur intressanta saker och ting skulle kunna bli om de tog ytterligare ett steg och försökte utmana sig själva med mer avancerade spel.

Miyamotos attack på casualpubliken är oväntad, speciellt eftersom det var dessa konsumenter som bäddade för de enorma framgångarna för Nintendos Wii, som sålts i mer än 100 miljoner exemplar.

”Bra med smarta telefoner”

Men Nintendo-nestorn menar att spelföretaget inte längre behöver nå ut till dessa potentiella kunder eftersom smartphones tagit över rollen som ledsagare i spelens värld.

– När Nintendo DS och Wii var populära gjorde Nintendo sitt bästa för att expandera den spelande publiken, säger Miyamoto.

– Numera tar folk spel för givet, tack vare smarta telefoner. Det är bra för oss på Nintendo eftersom vi inte längre behöver bry oss om att göra spel som passar den genomsnittliga människan och dennes vardagsliv.