Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Svaret på Ubisofts kvinnodiss: – Det tar en eller två dagar att göra

Uppdaterad 2014-06-14 | Publicerad 2014-06-13

Ubisoft har inga kvinnliga avatarer i varken ”Assassin's creed: Unity” eller i ”Far cry 4”.

Det bakomliggande skälet sägs vara att det skulle innebära för mycket extrajobb.

Men andra spelutvecklare är inte lika säkra på den saken.

De som köper ”Assassin's creed: Unity” eller ”Far cry 4” kommer inte att kunna spela med kvinnliga avatarer i spelens multiplayerlägen.

Enligt Ubisoft själva därför att det skulle innebära en massa extrajobb.

Det är ett uttalande som väckt både anstöt och förbryllelse i spelvärlden.

På Twitter har den före detta Ubisoft-medarbetaren och ”Assassin's creed III”-animatören Jonathan Cooper sågat Ubisofts ursäkt fullständigt.

– Om du frågar mig så skulle det här kunna bli gjort på en eller två dagar, skriver Cooper. Det skulle inte kräva 8000 nya animationer som uppgetts.

– Om jag hade haft en dollar för varje gång någon på Ubisoft försökt lura mig när det gäller animationsteknik...

”Skälet är att män är normen”

Många tyckare menar att det inte borde spela någon roll hur mycket mer jobb kvinnliga avatarer innebär – Ubisoft borde planerat för det från första början. På Gamesindustry har en anonym kvinnlig spelutvecklare redogjort för sin syn på saken.

– Jag känner igen argumenten som Ubisoft för fram. Jag har hört samma sak där jag jobbar: vi måste göra om rösterna, göra om animationerna, vi har ingen tid, ingen budget. Och visst har de en poäng, rent tekniskt. Men det handlar inte om det, det handlar om valet de redan gjort. Att inkludera tycks alltid vara underprioriterat.

– Det egentliga skälet är alltid detsamma: män är normen, folk antar att kvinnliga karaktärer inte säljer och att publiken till stor del består av tonårspojkar. Men då har man glömt att vi har ett ansvar att tänka på det budskap vi vill förmedla till folk, oavsett om det handlar om kultur, media eller konst.