Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Inga kvinnliga avatarer i ”Assassin's creed: Unity”

Publicerad 2014-06-11

Kvinnliga avatarer har alltid varit ett alternativ i ”Assassin's creed”-seriens multiplayerläge.Men inte längre.

Ubisoft har slopat kvinnorna i kommande spelet ”Unitys” samarbetsläge – eftersom det krävde mer jobb av utvecklarna.

Storspelet ”Assassin's creed: Unity”, som äger rum i Paris under franska revolutionen, har ett samarbetsläge där upp till fyra personer kan spela storyn tillsammans.Många tidigare spel i ”Assassin's creed”-serien har haft något sorts multiplayerläge, och alla har gett spelarna möjligheten att själva välja mellan manliga och kvinnliga avatarer.

”Dubbelt så många animationer”

Så är inte fallet i ”Unity”. I en intervju med Polygon säger kreative regissören Alex Amancio att man slopade de kvinnliga lönnmördarna av effektivitetsskäl.

– Det hade inneburit dubbelt så många animationer, dubbelt så många röstklipp, dubbelt så många bildlösningar. Särskilt eftersom vi tillåter spelarna att modifiera lönnmördarna själva. Det skulle inneburit en massa extra produktionsjobb.

”En fråga om fokus”

Spelsajten Videogamer har intervjuat tekniske regissören James Therien om samma sak. Videogamer påpekar att Ubisoft borde ha råd med den extrautgift som det är att designa kvinnliga avatarer. ”Assassin's creed: Unity” har trots allt en enorm budget.

– Det har varit en fråga om fokus och en fråga om produktion, svarar Therien. Ja, vi har oerhörda resurser, men vi investerar dem i det här spelet, och vi har stora teams, nio olika spelstudios arbetar på det här spelet och vi försöker få alla att dra åt samma håll.