Kaxigheten döljer bister verklighet
Uppdaterad 2014-06-30 | Publicerad 2014-06-29
Sömniga Worms: Battlegrounds kan inte rädda klassiska seriens skamfilade rykte
ACTION/STRATEGI Team 17 har gjort ett odödligt spel som alla måste spela.
Tyvärr gavs det ut i slutet av 90-talet och har släppts i minst en ny version som ingen måste spela i princip varje år sedan dess. Och ”Worms: Battlegrounds” är förstås – med ambitioner lägre än Sveriges chanser att vinna fotbolls-VM i Brasilien – ännu en sådan.
Allt sedan serien nådde formtopp i gamla ”Worms: Armageddon” har de brittiska utvecklarna gjort allt för att åstadkomma absolut ingenting nytt av värde. De gulliga små rosa stridspittarna prövade på en flytt till 3d i ”Worms 3D” och introducerades till idén med att man skulle försöka inta borgar i ”Worms forts: Under siege”. Men ingenting, ingen pudrad nyversion av det briljanta ursprungskonceptet, har lyckats sminka över det faktum att Team 17 sålt gammal kompost de senaste 15 åren.
Även om utvecklarna själva verkar tro det.
Redan förmultnat
Bakom sturska sloganen ”Den största delen i serien någonsin!” döljer sig en ganska bister verklighet – nämligen att det här spelet släpptes redan i fjol, till pc, under namnet ”Worms: Clan wars”. Som krigsmaskarnas nextgen-debut betraktat framstår det därför, redan på pappret, som ganska ointressant och lite förmultnat.
Och inte blir det bättre av att faktiskt sätta tänderna i det.
Team 17:s uppenbara idétorka manifesteras här i en singleplayer-kampanj som är så trött att den skulle behöva dricka ett helt flak Red Bull för att hålla sig vaken – i fem minuter. Över ett tjugotal banor utforskar britterna exakt hur tråkigt ”Worms” kan bli om man tvingar spelarna att kräla runt bland slapphänta ”pussel”, stela plattformssektioner och en fiende-ai som spränger sina egna maskar i småbitar var och varannan runda.
Försämrar klassiska konceptet
I multiplayer lever det rätt gott – men enbart på gamla meriter.
Det ”nya” klansystemet imponerar inte, helt enkelt eftersom det inte är särskilt nytt. Och om man verkligen känner ett behov av att spela ”Worms” år 2014 är de gamla 2d-versionerna fortfarande klart överlägsna den här. Mycket på grund av att ”Battlegrounds” estetik ofta gör det mer eller mindre omöjligt att avgöra vad som är en del av banan, respektive vad som bara är en bakgrund. Något som får en att slita sitt hår när man, i tron om att man just gjort ett snyggt hopp till säkerhet strax innan ens runda tagit slut, bara faller ner i avgrunden. Och landar med en krasch som inga ”10 galna nya vapen” i världen kan dämpa.
”Worms” av igår kommer nog aldrig dö.
Men du kan helt klart leva utan vad det förvandlats till idag.
Jakob Svärd