Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Så spelar du Mecha wars

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-01

SPELPLANEN Så här ser "Mecha wars" ut. Ganska enkelt - när du läser instruktionerna nedan.

1. Tid

Tiden talar om hur många sekunder du har kvar till nästa drag.

2. Topplista

Här kan du se vem som är den skickligaste spelaren. Trycker du på pilarna högst upp så kan du se olika beräkningsmodeller.

3. Karta

Kartan ger dig en överblick över spelplanen. Du kan även klicka med musen i kartan för att snabbt förflytta dig till en viss plats.

Klickar du på huset, nere i kartans högra hörn, så kommer du till mittpunkten i ditt rike.

4. Spelarfönstret

Härifrån styr du dina trupper. För att förflytta vyn i spelarfönstret, så använder du piltangenterna, klickar på ramen runt landskapet eller klickar dit du vill gå i kartfönstret.

5. Chatten

Här kan du läsa och skicka medelanden till dina medtävlanden.

6. Trupp

Trupper använder du till förflyttning, attack och till att gå in i andras fabriker för att ta över dessa.

Förflyttning: Klicka på truppen och välj en punkt inom den upplysta arean dit du vill gå.

Attack: Klicka på truppen och välj en av de mörkrödfärgade trupperna du kan skjuta på. Är någon av fiendetrupperna inte rödfärgad fast han står i närheten, så är det därför att ditt vapen inte är gjort för att skjuta på en sån trupp. Luftvapen mot luftfordon. Marinvapen mot marinfordon och landvapen mot landfordon.

7. Fabriker

I fabriker bygger du dina trupper. Klicka på en fabrik för att öppna den.

Högst upp i menyn hittar du alla egenskaper ett fordon kan ha. I mitten finns åtta rutor som du fyller med egenskaper för att bygga ett fordon. Du kan lägga till egenskaper genom att dra ner dom från den övre delen av menyn, men också genom att dra ett helt fordon till fordonsikonen bredvid egenskapsrutorna.

När du mixat ihop ett fordon trycker du på knappen med de korslagda verktygen, nu börjar fordonet byggas. Hur lång tid ett fordon tar att bygga ser du på den röda stapeln bredvid byggknappen.

Det finns tre varianter av varje egenskap. När det gäller våg och hjulsymbolerna, så markerar dessa skillnader i hastighet respektive terängegenskaper, Raket, kanon och torpedsymbolerna markerar huruvida de skjuter långt eller starkt. Sköldarna markera skillnader i styrka i sköld och självrepareringsförmåga.

Skölden med ett rött kors markerar att fordon med denna egenskap också har förmågan att reparera andra fordon - klicka på fordonet och sedan på fordonet som skall repareras.

Du kan använda fabriker för att snabbt förflytta fordon från en fabrik till en annan. Åk in med fordonet i fabriken. Klicka på en annan fabrik du äger. Tag ut fordonet ur den fabriken.

Bakgrund