Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Sony satsar – på trumfkortet PS4

Publicerad 2014-12-01

Hoppas succékonsolen kan visa vägen ut ur krisen

Sonys tv- och smartphone-satsningar hackar betänkligt.

Nu lägger man istället allt större fokus på sin största succé: Playstation 4.

De kommande tre åren hoppas man öka spelavdelningens försäljningsintäkter med drygt 100 miljarder kronor.

Sony är fortfarande ett företag i kris, men saker och ting börjar ljusna nu. Tv- och smartphone-avdelningarna halkar visserligen efter konkurrenterna, men enligt Reuters hoppas Sony kunna göra en liten vinst i den inte alltför avlägsna framtiden.

Rungande succé

Den stora satsningen görs dock på spelavdelningen som länge varit ett av teknikföretagets mest lukrativa spår. Playstation 4 har varit en rungande succé det gångna året. 13,5 miljoner konsoler har sålts.

Sony har nu tagit fram en treårsplan där man hoppas kunna öka intäkterna från försäljningen med så mycket som 100 miljarder kronor.

Som ett resultat av företagets positiva nyheter gick också Sonys aktievärde upp med sex procent under tisdagen.

Vilseledande reklam

Men allt är inte guld som glimmar när det gäller Sonys spelavdelning. Eurogamer rapporterar att amerikanska FTC, en myndighet som undersöker otillåtna affärsverksamheter och bedrägerianklagelser, har fällt Sony för vilseledande reklam.

När företaget lanserade sin bärbara konsol Playstation Vita 2012 lovade man nämligen att användarna skulle kunna spela alla Playstation 3-spel på Vita genom Remote Play. I själva verket visade det sig vara endast ett fåtal titlar som var kompatibla med funktionen.

Rätt till ersättning

Sony utlovade även avancerade sparmöjligheter och multiplayerfunktioner som inte infriades.

Det här innebär att alla de som köpte en Playstation Vita i USA innan den 1 juni 2012 har rätt till ersättning.