Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Amanda, Rasmus

Fånig idé blir lättsmält spel

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-03

I framtiden är ju dokusåporna, som vi alla vet, helt sjuka och kan till exempel gå ut på att folk mördar varandra för pengar, eller på att bilar ska köra vansinnigt snabbt alltmedan de spränger skyskrapor, kärnkraftverk och sig själva i bitar.

Det är det där sistnämnda som ”Split second: Velocity” har gjort till sin premiss.

Det är såklart en otroligt fånig idé – men det hindrar inte spelet från att vara lika lättsmält som MTV:s programutbud. Det går snabbt, det är snyggt, det är lättkontrollerat och det erbjuder, som sagt, en helvetes massa explosioner.

För att använda det sistnämnda till sin fördel måste man utföra så kallade ”stunts” – och därmed fylla på en mätare, vilken i sin tur gör det möjligt att med ett enkelt knapptryck sätta igång explosioner i närheten av racingrivalerna. Logiskt.

Förutsägbart nog känns denna gimmick ganska... gimmickartad – och snart blir man också medveten om att det här sättet att spränga konkurrenter på är betydligt mindre tillfredställande än förebilden ”Burnout”s mer handfasta approach.

Inte för att det inte är fruktansvärt underhållande att försöka hålla sig kvar på ett halvkantrat krigsfartyg som någon av konkurrenterna precis skjutit hål i, eller spränga broar som rasar ner på nämnda medtävlare – men samtidigt är det väldigt få saker i ”Split second: Velocity” som gör ett permanent avtryck.

Utvecklarna ska nog vara glada att man inte kan använda handkontrollen till att zappa.

Johan Martinsson