Når aldrig igenom den snygga ytan
Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2012-11-24
Inte många jazzsångerskor säljer ut konserthus nu för tiden, men Melody Gardot gör det i Malmö.
Så kommer 27-åringen från New Jersey också med hela paketet. En lätt beslöjad persona, filmstjärning à la forna tiders Hollywood bakom mörka glasögon (som hon bär av hälsoskäl), lagom knasig när hon ramlar in i en ståupprutin som franskbrytande flygvärdinna.
Hon har inte bara ett bra band utan även en ambitiös, snyggt ljussatt show. Ett tunt lager pop anas över den nostalgiska jazzen, de rökigt romantiska balladerna blandas med kabaretblues, bossa och afrobeat så att allt ska rinna ner lättare.
Skadades i en olycka
Framför allt har Melody Gardot en story. Sångerskan blev stor i Sverige när hon berättade den i ”Skavlan” härom året, om hur hon 19 år gammal skadade sig svårt i en trafikolycka, provade musikterapi under sjukhusvistelsen och upptäckte att hon kunde skriva låtar.
Och tveklöst är hon begåvad, både som gitarrist och bakom flygeln. Den för kvällen lätt förkylda men effektivt vinpimpade rösten firar triumfer i finalmedleyt med ”Summertime” och ”Fever”.
Karisma finns också, inte minst när hon får publiken att röra på höfterna (”ni har säkert tillverkat barn så ni vet nog hur man gör”).
Men trots att Melody Gardot sjunger massor om hjärtesorg och svåra farväl känns det efter två timmar ändå inte som att vi har kommit henne in på livet.
Förpackningen är nästan för perfekt. Man når aldrig riktigt igenom den snygga ytan.
Melody Gardot
Konsert på Konserthuset, Malmö Bäst: ”Baby I’m a fool”. Sämst: ”Les etoiles” och viss annan krystad frankofili.
Här kan ni se Melody Gardot: Jönköping 1/12, Stockholm 2/12, Göteborg 4/12