Slapp powerpop
Publicerad 2013-01-16
Så bra var Aimeen Manns turnépremiär i Stockholm
Snö ute, mys inne, slapp powerpop i sinne.
Ungefär så kan man beskriva Aimee Manns turnépremiär.
Aimee Mann, artisten och – icke att förglömma – nihiliststatisten från filmen ”The Big Lebowski”, dyker upp redan under uppvärmaren Ted Leos set som ödmjuk basist. Leo steppar sedan in som duettpartner i ”Living a lie” i The Shins-sångaren James Mercers frånvaro.
Större delen av konserten består av sånger från Manns senaste album ”Charmer”.
Det är – i motsats till vad titeln antyder – inte hennes mest fängslande stund. Den skärpa hon hade i låtskrivandet på, säg, ”Bachelor No. 2”, är ersatt av ett knippe Squeeze-pastischer.
Vill inte vara till lags
Aimee klarar sig bäst på egen hand. När bandet fyller på sina vinglas backstage gör hon ensam ”Save me” och ”Wise up” från ”Magnolia”-soundtracket med en nästan Joni Mitchellsk nakenhet.
Det vilar en slapphet och ovilja att vara till lags över musiken (52-åringen från Virginia har en historia av att lämna skivbolagsmöten innan någon hinner säga ”Avril Lavigne”).
Till och med mellanpratet låter avmätt.
Men i motsats till det trubbiga tonfallet spelar Mann publikens önskelåtar till rösten ebbar ut i en hostattack som inget rötjut på Nalen kan rädda.