Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Identitetskris

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-15

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus
Kings Of Leon - Come around sundown

ROCK Nån måste alltid bära oket.

Axla korset och törnekronan och vandra mot Golgata och spikas upp för allmän beskådan.

Det verkar som att branschen och publiken kräver att varenda generation ska ha ett eget U2. En vit rockgrupp som samlar massorna och säljer ut världens största arenor. Just nu har amerikanska Kings Of Leon fått den otacksamma uppgiften.

Säljer ut jättekonserter

Efter förra och fjärde albumet, ”Only by the night”, finns det ingen återvändo för kvartetten från Franklin, Tennessee. Tack vare bautahits som ”Use somebody” och ”Sex on fire” säljer de numer ut jättekonserter i Londons Hyde Park på några sekunder.

De ska leva upp till förväntningar som bara artister som sålt mer än elva miljoner skivor världen över känner till. Bli superstjärnor och kallas för ”världens största band” av media.

Tanken är att ”Come around sundown” ska bli sista trappsteget upp till den gräddhyllan och garantera en extravagant popularitet, livsstil och status. Om den bombar kan bandet snabbt drabbas av en lång och fatal lågkonjunktur.

Drar åt olika håll

Pressen märks i en färsk intervju i brittiska rockmagasinet Uncut. Där framträder snabbt bilden av ett band som drar åt olika kreativa håll och kämpar med sin framgång.

Den motvilliga frontfiguren och sångaren Caleb Followill måste till exempel dricka sig full på whiskey och lyssna på Townes Van Zandt i flera timmar innan han äntligen vågar spela upp ”Come around sundown” för sin flickvän.

Han är rädd att låtarna inte håller måttet. Han är osäker på vilken riktning musiken ska ha. Att fortsätta kommunicera med arenornas bortre läktare eller vara mer country? Det är frågan.

Lyckade kompromisser

Den ängsliga dragkampen märks ibland och är albumets främsta tillgång. Singeln ”Radioactive” och balladen ”Back down south” är två lyckade kompromisser mellan bandets gamla sydstatsrötter och megasäljande stadiumemo. På samma vis blir ”Mary” ett glimrande popanthem eftersom det låter som att orkestern från Phil Spectors julskiva ”A christmas gift for you” kompar The Killers.

Men för det mesta koncentrerar sig Kings Of Leon på att göra rock som projiceras på storbildsskärm. Kravlös masskommunikation med Adam Claytons basgångar. Precis den minsta gemensamma nämnaren som förväntas av dem, och inget mer.

Mer överflödiga än speciella

Gruppen riskerar ingenting utan läser hellre på och låser fast sig i trygga idéer och grepp som gett god avkastning förr. Och så länge Kings Of Leon letar efter en egen identitet är de mer överflödiga än speciella.

Det finns redan ett Coldplay. Det finns redan ett U2.

Det borde inte behövas en blockbuster till som låter ungefär likadant, fast sämre.

Följ ämnen i artikeln