Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Weeping Willows julskiva gjord med både hjärta och koll

Publicerad 2014-12-05

pulsar fram i melankolin Weeping Willows hittar den rätta julmusikkänslan på ”Christmas time has come”.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Weeping Willows

Christmas time has come

Razzia/Sony

ROCK Två hotell gör anspråk på ”White Christmas”.

Det sägs att låtskrivaren Irving Berlin skrev julklassikern en varm natt på La Quinta Hotel i Kalifornien 1940, på sin tid en populär resort för Hollywoods elit. Men även The Arizona Biltmore skryter om att ha ­varit balladens krubba. Myten ­säger också att Berlin efteråt skrek till sin sekreterare: ”Jag har just skrivit den bästa låten genom tiderna!”

Under andra världskriget blev Bing Crosbys sentimentala inspelning av ”White Christmas” ett ledmotiv för de amerikanska soldaternas hemlängtan. I dag räknas ”White Christmas” fortfarande som den största singeln genom tiderna. Över 50 miljoner exemplar har sålts av Bing Crosbys dröm om en vit och fridfull jul. Om man räknar in alla versioner av låten uppskattas siffran till det dubbla.

”White Christmas” satte en standard och är förklaringen till att den bästa julmusiken ofta är bitterljuv och sorgsen. Texten handlar egentligen inte om julen i sig utan om våra föreställningar och förhoppningar om vad julen kan eller borde vara. Men de flesta har inte ett liv som passar för vykort.

I grund och botten handlar julmusik om att längta efter något man inte har, ­något man förlorat eller ­något som inte finns. Och i den melankolin pulsar Weeping Willows fram. Tillsammans med Annika Norlin gör de till och med om Ramones stänkare ”Merry Christmas (I don’t wanna fight tonight)” till en långsam jukeboxballad.

En gång spelade Weeping Willows i en underbar version av John Prines ”Christmas in prison”. Och någonstans önskar jag att de ­skulle ha gjort en renodlad skiva med julcountry i stället. Då hade albumet fått en ännu starkare och mer originell karaktär jämfört med ­säsongens övriga och blaskiga ljudbuljong.

När Magnus Carlson sjunger country känns det alltid som rösten hittar sitt riktiga hem. Det märks inte minst här, i den magiska ­duetten med Doug Seegers i Roy Orbisons ”Pretty ­paper”.

Men ”Christmas time has come” har samtidigt mer hjärta och koll än det ­mesta i den här spekulativa genren. Hur många andra svenska julskivor kan du räkna upp som klarar av att tonsätta scenen när Harry Burns och Sally Albright köper en julgran i New York?

Bästa spår: ”Pretty paper”.

Följ ämnen i artikeln