Ingrosso kan bli utklassad av en israelisk kluckraket
LISSABON. En kluckraket från Israel.
En vokal isvulkan från Estland.
Och det snuskigaste sexbidraget som har hörts och synts i tävlingen.
Det är några av Benjamin Ingrossos värsta konkurrenter.
En japansk animefigur från Israel som låter sitt Metoo-inspirerade bidrag explodera i kycklingkackel?
En estländsk glaciäroperett?
Sexfunk från Tjeckien om otrogna flickvänner som sätter sig på fel bambustav?
Frågetecknen är, så här års, befogade.
För ett år sedan stod fjolårets ESC-vinnare Salvador Sobral och höll ett högtidigt tal om musik när han vann finalen av Eurovision Song Contest i Kiev.
Portugals svar på Benjamin Syrsa sa att musik inte är ett spektakel. Han sa att musik inte är fyrverkerier och eld. Han sa att musik ska vara äkta och handla om känslor. Han sa säkert något om Norra Kvarken också, jag minns inte.
Sobral satte sig med andra ord på en häst som måste ha rökt på. Kusen var så hög att han inte kunde klättra ner igen.
Intresseklubben laddade pekfingrarna, antecknade på sina smarta telefoner så att skärmarna blev alldeles kladdiga och glömde sedan bort allt.
Salvador Sobral kunde lika gärna ha försökt förklara journalistiska principer för en influencer.
Första semifinalen av ESC 2018 visar att ingen lyssnade.
När den cypriotiska artisten Eleni Foureira nyligen fick en lagom smart fråga om vad hon egentligen sjunger om i sitt bidrag ”Fuego” rörde hon inte en min och svarade:
”Yeah. Yeah. Fire!”
Exakt, allt är precis som vanligt.
Det är förbannat mycket som är ett mentalt ”yeah, yeah, fire” i kväll. Vissa deltagare måste ha fått smakråd av Beavis & Butthead (hej svejs, Schweiz).
Innan Cypern seglade upp som etta var det israeliska fenomenet Netta var länge skyhög favorit att vinna på lördag, enligt oddsen. Och säga vad man vill om hennes fascinerande variant av japanska och sydkoreanska popgenrer, men hon passerar inte obemärkt förbi.
När hennes kluckturbo i halsen accelererar är det bara att ta skydd.
Här finns också en popoperett ”on the rocks” från Estland där artisten ifråga har så mycket ”fuego” i stämbanden att hon skulle kunna borra en tågtunnel genom Pyrenéerna. Alla som gillar den lugubra kombinationen operasång och is kommer att få samla upp snålvattnet i en hink.
Lägg till Mikolas Josef från Tjeckien. Han satsar i sin tur på funkiga sexmetaforer från helvetet. Försök att äta spagetti efter bidraget ”Lie to me”.
Allihop kan placera sig högre än Sverige och Benjamin Ingrosso i finalen.
Det är inte sjukt. Det är mycket värre och mer cyniskt än så.
Det är mainstream.