Så många såg Melodifestivalens andra deltävling
Fler tittare än i fjol – men färre än premiären
Publicerad 2019-02-11
Malou Prytz och Hanna Ferm & Liamoo blev kvällens stora vinnare i den andra deltävlingen av Melodifestivalen.
Nu avslöjas hur många som bänkade sig i tv-sofforna.
I lördags gick Melodifestivalens andra av totalt fyra deltävlingar av stapeln i Malmö.
Kvällens stora skräll var att 15-åriga Malou Prytz tog sig direkt till final med sin låt ”I do me”. Även Hanna Ferm & Liamoo gick direkt till final, medan Vlad Reiser och Andreas Johson skickades till andra chansen.
Totalt bänkade sig 2 924 000 tittare framför SVT1, visar de preliminära siffrorna från MMS, vilket innebär 71,6 procent av alla tv-tittare och 79,1 procent av tv-tittare i åldern 20–59 år.
Jämfört med i fjol är det ett litet uppryck då 2 907 000 personer tittade på den andra deltävlingen av underhållningsprogrammet. Hur många som valde att titta på SVT Play får vi veta först om några dagar.
Trots upprycket är antalet tittare det lägsta på åtta år om man bortser från förra årets bottensiffror.
2010 var det bara 2 823 000 personer som valde att titta på den andra deltävlingen, men mellan 2011 och 2017 har tittarsiffrorna hållit sig ovanför tre miljoner-strecket.
När Melodifestivalens första deltävling hölls förra helgen syntes ett även då ett tapp i tittarsiffror jämfört med 2018, något som inte verkade oroa SVT.
– Vi är väldigt nöjda med att över tre miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, sa Peter Nyrén, programbeställare på SVT, då.