Melodifestivalen tappar tittare – så många såg premiären
Färre tv-tittare – men slog röstningsrekord
Uppdaterad 2019-02-11 | Publicerad 2019-02-04
Melodifestivalen tappar i tittarsiffror.
Drygt 200 000 färre kollade på premiären av underhållningsprogrammet än i fjol.
– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT.
3 038 000 personer såg premiären av Melodifestivalen i SVT1 i helgen, visar preliminära siffror från MMS.
Jämfört med fjolårets 3 293 000 tittare är det ett tapp på mer än 200 000 tittare, men SVT verkar inte vara oroliga över siffrorna.
– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT, i ett pressutskick.
Statistiken visar att programmet sågs av 73,9 procent av alla tv-tittare och av 82,8 procent av tv-tittarna i åldern 20–59 år.
Hur många som valde att kolla på webben får vi veta först om några dagar och Peter Nyrén menar att totalttittande går i linje med det minskande tv-tittandet.
– Tittartidsandelarna för programmet är fortfarande unikt höga. Nu ser vi fram emot att se hur många som valde att se programmet i SVT Play.
Slog röstningsrekord
Samtidigt slog programmet röstningsrekord för första deltävlingen med över 7 miljoner avlagda röster.
– Vi gläds också åt det stora engagemanget för tävlingen hos tittarna – och att de verkligen verkar uppskattat underhållningen som årets programledarkvartett bjöd på. Det bådar gott för den fortsatta färden mot finalen den 9 mars.
Få ALLA Melodifestivalnyheter i ditt Facebookflöde - följ ”Vi som älskar schlager” på Facebook