Färre såg Melodifestivalen igen: ”Tittningen är stabil”
Nöjesbladets expert Tobbe Ek: ”Programmet håller inte måttet”
Uppdaterad 2018-03-09 | Publicerad 2018-02-26
Tittarsiffrorna fortsätter att minska.
Men SVT fortsätter att slå ifrån sig kritiken mot årets program.
– Tittningen är stabil, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.
Årets fjärde deltävling i Melodifestivalen sändes från Örnsköldsvik och sågs av 2 858 000 personer enligt MMS, något mer än förra veckans 2 830 000. Förra årets deltävling nummer fyra sågs av 3 407 000 personer.
SVT har dock under de senaste veckorna, som också redovisat lägre siffror än förra året, valt att fokusera på den totala andelen tittare i stället. Där är veckans preliminära siffra 73,1 procent att jämföra med förra årets 75,7 procent.
– Vi konstaterar att tittningen är stabil. Av de som tittar på tv på lördagskvällen samlades nästan 73 procent framför Mello. Vi hade högre andel tittare på deltävlingarna i år jämfört med förra året. Nu ska vi göra en rafflande Andra chansen och en fantastisk final, säger Anette Helenius som är Melodifestivalens projektledare.
Siffran SVT hänvisar till är ett snitt räknat utifrån förra årets deltävling 1–4 (72,6 procent), jämfört med årets siffror för deltävling 1–4 (73,6 procent, för mer info: se faktaruta).
SVT:s team reagerade
Förra veckan var Nöjesbladets Melodifestivalexpert Tobbe Ek starkt kritisk mot årets programinnehåll, i sällskap med Sven Melander och Babben Larsson. Tobbe Ek menade att ”huvuden bör rulla” om SVT:s team inte börjar ta kritiken och de lägre tittarsiffrorna på allvar. Just den formuleringen fick flera i SVT:s team, däribland tävlingsproducent Christer Björkman att reagera starkt, årets regissör Sunil Munshi reagerade också på formuleringen och menar att hans ”mejlbox har typ pajat ihop av massa positiva kommentarer” på årets manus från tittare, och att tusentals i publiken inte velat lämna arenan efter att showen tagit slut.
– Petras nummer (Marklunds ”En tuff brud i lyxförpackning” som var mellanakt i deltävling två) gick hem i arenan, det var 12 000 pers som bara stod och headbangade till det där. Jag såg att det funkade i tre utsålda Scandinavium.
Tobbe Ek är dock kritisk även efter veckans siffror:
– SVT fortsätter att stoppa huvudet i sanden över det stora tittarraset, men det är är inte förvånande från en grupp människor som i helgen hävdade att 12 000 personer stått upp och headbangat i en mellanakt i Göteborg och att 5 000-6 000 personer inte ville lämna Malmö arena efter sändningen där. Vi som var på plats vet sanningen och det är mycket tydligt att tittarna nu sätter sitt betyg på årets Melodifestival med hjälp av fjärrkontrollen. Programmet håller inte måttet och det visar tv-tittarna bestämt, säger han.
David Lindgren ledsen
Han reagerar också på greppet att bara bemöta procentsiffran över andelen tittare.
– Att SVT försöker hävda att tittandet på tv går ner överlag och att det därför fortfarande är bra siffror är ett sätt att dribbla med statistiken för att slippa skämmas så mycket som de borde. För Melodifestivalen har varit programmet som trotsat tv-trenderna och fortsatt att samla storpublik. Men i år ser tv-tittarna ingen anledning att välja bort det de normalt gör på helgerna, eftersom Melodifestivalen inte längre erbjuder den underhållning som tv-tittarna förväntar sig.
Kritiken mot manus och regi och allmänt upplägg har slagits bort av Sunil Munshi och projektledare Anette Helenius som menar att ”tre miljoner tittare inte kan tycka likadant”.
En som tagit illa vid sig av kritiken är däremot programledare David Lindgren även om kritiken främst riktats mot SVT:s manus.
– Det spelar ingen roll eftersom det är jag står ju där som programledare och levererar något som inte går hem, det är tråkigt. Det har varit en omtumlande vecka. Jag har försökt låta bli att läsa kritiken, men häromdagen var det en taxichaufför som visade Sven Melanders kritik i Aftonbladet och de rullande huvudena, det tar ju jättehårt förstås. Det är hårda ord, sa han till Nöjesbladet i lördags.