SVT stoppar folkfesten: förbjuds visa Melodifestivalen
Kanalens jurister ryckte ut: ”Det är komplicerat”
Uppdaterad 2018-02-26 | Publicerad 2018-02-25
ÖRNSKÖLDSVIK. SVT stoppar folkfesten.
SVT:s jurister tvingar de barer, restauranger och hotell som tänkt visa Melodifestivalen för sina gäster att tänka om.
– Det har blivit mer komplicerat, säger Melodifestivalens pressansvariga, Jan-Erik Westman.
Melodifestivalen är en av årets folkfester.
Eller ”lägereldar”, som SVT själva brukar säga.
Men när storbildsvisningar på några av Nordic choices Clarion-hotell i Malmö och Stockholm bjöd in till storbildsvisning av musiktävlingen stoppades det resolut av SVT:s jurister.
– Vi fick kontakt med SVT som sa att det inte var okej, så vi har avbrutit de planerade visningarna i linje med vad som gäller. Det viktiga för oss är att vi hanterar det korrekt, sedan hoppas jag att folk hittar andra sätt att se tävlingen, säger Kenneth Hultgren, kommunikationschef på Nordic choice hotels.
Stoppades dagen före
Det gällde förra veckans visning av delfinalen från Malmö som SVT upptäckte dagen före och även en planerad visning av finalen från Friends arena. Men principen gäller för alla andra, till exempel barer och restauranger, som vill visa tävlingen.
– När man utannonserar det som en händelse: ”kom och ät mellomenyn och titta på Melodifestivalen hos oss”, då är det inte tillåtet Har man däremot bara på tv:n är det mer en gråzon som vi förstås inte har möjlighet att kontrollera.
Hur vanligt är händelser av det här slaget?
– Detta är inte jättevanligt, men i det här fallet hade de dels använt varumärket Melodifestivalen och logotypen samt att de bjöd in till en visning där rättigheterna inte fanns. Det handlar om att värna en mängd olika personers rätt till ersättning för olika typer av visningar och de rättigheterna finns inte hos SVT, säger Melodifestivalens pressansvariga, Jan-Erik Westman.
Har sålt rättigheter förr
Rättighetsbiten för ett program som Melodifestivalen är nämligen snårig.
– När det gäller avtal för manus och innehållsbiten är det hyfsat lätthanterligt, där skulle man kanske kunna skriva avtal som täcker offentlig visning men när det kommer till bidragen blir det snårigt, där finns finnas upphovsmän, artister, kostymörer, koreografer och så vidare som ska ha ersättning.
Genom åren har det dock varit möjligt för näringsidkare att få till visningar för en större mängd personer.
– Då har vår säljavdelning skött det, men det har blivit allt mer komplicerat, så det har vi lagt av med sedan några år tillbaka. Det handlar om pengar förstås, det kostar pengar och är komplicerat och vi vill fokusera på att göra ett bra tv-program.
Kan det komma att ändras så att företag kan ha visningar av det slaget?
– Inte i år men jag kan inte svara för hur avtalen kommer se ut framöver, säger Jan-Erik Westman.