Efter skräcksiffrorna för Melodifestivalen: ”Huvuden bör rulla”
Nöjesbladets Tobbe Ek: ”Går inte att skylla på OS”
Publicerad 2018-02-19
Tittarsiffrorna för Melodifestivalen rasar.
Årets tävling är den första sedan 2011 med två deltävlingar under tre miljoner tittare.
– Huvuden bör rulla, säger Nöjesbladets schlagerexpert Tobbe Ek.
Tittarna fortsätter fly Melodifestivalen.
Mätföretaget MMS siffror för lördagens tredje delfinal i Malmö visar på 2 830 000 tittare, vilket är ett rejält tapp från förra årets 3 210 000. Det är dessutom ett tapp från förra veckans dystra siffra 2 907 000 tittare som var den sämsta siffran för en deltävling på sju år.
– Det är fortfarande en stabil siffra. Det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare och skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella. Det är helt normalt att siffrorna pendlar under så lång period som 6 veckor, säger SVT:s projektledare för Melodifestivalen, Anette Helenius.
Nöjesbladets schlagerexpert Tobbe Ek konstaterar dock att siffrorna inte är något att vara stolt över.
– Bara två gånger tidigare har tredje delfinalen haft lägre tittarsiffror. 2011: 2,718 och 2002 2,190. Men 2002 går i princip inte att jämföra med eftersom det var första turnén, säger han.
”Huvuden bör rulla”
Inte sedan 2011 har två delfinaler haft under tre miljoner tittare. Det har sedan Melodifestivalen drog på turné bara skett fyra gånger tidigare, turnéns debutår 2002, då samtliga deltävlingar hade under 3 miljoner. Därefter 2003 (med två deltävlingar under), 2010 där samtliga fyra deltävlingar låg under tre miljoner och sen 2011 med två deltävlingar under tre miljonersstrecket.
– Att tittarna fortsätter att svika Melodifestivalen 2018, och att tittandet gick ned ytterligare från förra veckan, visar att något är ordentligt fel med programmet. Det går inte att skylla på OS, även om Melodifestivalens ledning gärna vill försöka med det. OS har helt andra sändningstider och konkurrerar inte märkbart om samma tittare, säger Tobbe Ek.
Han menar att Melodifestivalens ledning med projektledare Anette Helenius och tävlingsproducenten Christer Björkman i spetsen behöver rannsaka sig själva.
– De behöver inse att SVT inte erbjuder tv-tittarna den lördagsunderhållning som publiken räknar med och förväntar sig. När manus och regi inte håller samma höga standard som tidigare år kommer tittarna överge Melodifestivalen och risken är att SVT sänker sitt eget flaggskepp. Om det här inte blir en väckarklocka för Melodifestivalens redaktion så måste SVT:s högsta ledning gripa in. Huvuden bör rulla, säger Tobbe Ek.
SVT: ”Mediehysteri”
Peter Nyrén, programbeställare underhållning SVT kallar Tobbe Eks reaktion för en ”mediehysteri som också visar sig återkomma med viss regelbundenhet från vissa håll”:
– Vi gillar att det finns höga förväntningar på Melodifestivalen. Det ska det naturligtvis finnas på Sveriges största underhållningsprogram. Trots utmaningen från OS behåller programmet högt engagemang och höga tittartidsandelar, 73 procent av alla som tittade på tv såg Melodifestivalen och när det gäller till exempel barnfamiljer är den siffran över 90 procent. Det är siffror som är på samma nivå som tidigare år och som vi är mycket nöjda med i dagens stora medieutbud.
Han ser ingen anledning till att ändra på årets planerade upplägg.
– Vi har fullt förtroende för redaktionen och teamet bakom programmet och ser fram emot en rafflande slutspurt mot finalen, säger Peter Nyrén.