Miljonraset i ”Melodifestivalen” – röstarna flyr
Tittarna röstar inte – det är anledningen
Uppdaterad 2018-02-19 | Publicerad 2018-02-18
Röstningssiffrorna i ”Melodifestivalen” har sjunkit med nästan två miljoner sedan första deltävlingen.
Projekledaren Anette Helenius tror ändå inte att det är ett tecken på att tittarna sviker.
– Det går inte hand i hand, säger hon.
Melodifestivalens första deltävlingen i Karlstad fick in över 6,5 miljoner röster enligt SVT. I deltävling tre i Malmö igår hade siffrorna sjunkit till 4,8 miljoner. Det stora miljonraset får många att spekulera i om intresset för programmet har ebbat ut. Melodifestivalens projektledare, Anette Helenius, säger att antalet röster inte hänger ihop med hur många som tittar.
– Vi hade väldigt starka tittarsiffror förra året och då hade vi inte så här starka röstningssiffror, så det visar att det inte går hand i hand.
De unga som röstar
Hon gissar att anledningen till raset istället har att göra med vilka artister som är med.
– Vi hade inte ett omedelbart bidrag som riktade sig till den yngre publiken och det påverkar ganska mycket, säger hon.
Det är enligt Helenius just den yngre målgruppen som är mest benägen att rösta.
”Inte tittarna som sviker”
Trots att siffrorna har sjunkit sedan den första deltävlingen är hon inte besviken
– Nej för den siffran var onormalt hög. Vi hade ett rekord förra året på 5,7 miljoner och att vi då dessutom hade 900 000 fler röster i första programmet visar på nånting annat än att tittarna sviker oss, säger Anette Helenius.
Få ett roligare, intressantare och glittrigare Facebookflöde - följ ”Vi som älskar schlager” på Facebook