Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alfhild, Alva

Göran Hugo Olsson om framtiden för Israel och Palestina: ”Jag är skitnegativ”

Dokumentären ”Israel Palestina i svensk tv 1958-1989” hyllas i Venedig

Publicerad 2024-09-02 19.30

VENEDIG. Konflikten mellan Israel och palestinier har blivit värre än någonsin senaste året.

Göran Hugo Olssons dokumentärfilm om 30 års reportage om Mellanösternkonflikten har, med all rätta, hyllats på filmfestivalen.

Ser han något slut på konflikten?

– Nä. Jag satt och tittade på de här bilderna i över fyra år och så händer det igen, fast hundra gånger värre. Jag är skitnegativ, säger han.

Göran Hugo Olsson har en lång rad prisbelönta dokumentärfilmer bakom sig, mest känd är kanske ”The black power mixtape 1967-1975”, som skildrar den afroamerikanska medborgarrättsrörelsens kamp för rättvisa genom de SVT-reportage som gjordes om ämnet under de åren.

På ett liknande sätt skildrar han nu Mellanöstern-konflikten mellan Israel och palestinier genom drygt 30 års reportage i SVT.

Att han slutar just 1989, hör ihop med att fram till dess var SVT ensamma på tv-arenan. Public service-tv skulle rapportera objektivt. Det är naturligtvis inget reportage, egentligen, men helheten med alla de reportage Göran har klippt ihop, skulle jag ändå säga ger en ganska objektiv bild av både konflikten i sig och av hur journalisterna har rapporterat genom åren.

Göran Hugo Olsson

Weises ”fantastiska” film: ”Julprylen var en bigrej”

För de som följt SVT, dyker många kända namn upp. Tom Alandh, Claes Elfsberg, Bo Holmström (1938-2017), många fler. Ett av de tidigaste, bästa och mest innehållsrika reportagen i filmen har gjorts av Arne Weise (1930-2019).

– Hans film är fantastisk. När jag började på SVT tillhörde Weise dokumentärfilmsredaktionen. Han var verkligen insatt i Israel-grejen. Den där julprylen, det var bara en bigrej för honom.

Arne Weise

Var stod du i konflikten innan du började med filmen?

– Där jag kommer från, ett välbärgat akademiskt område i Lund, var det inte ovanligt att vi gick med pappersbössor och samlade in pengar till en ambulans i Israel, samtidigt som tonåringarna i hushållet var klädda i palestinasjalar. Jag tycker det är självklart att Israel har rätt att existera och försvara sig själva, men lika självklart är att de inte får begå folkrättsbrott mot den palestinska nationen.

Miia Haavisto, Emilia Mellberg, Göran Hugo Olsson, Britta Norell, Melissa Lindgren, Kristina Börjeson och Tobias Janson på Venedigs filmfestival.

Hoppas på fred

Han har inte ändrat åsikt efter att ha gjort filmen, men tycker det är synd att den ursprungliga idén om frihet och samexistens tycks ha försvunnit. Han har varit ofta i Israel, men inte sedan han började jobba med filmen.

När vi ses har galavisningen varit dagen innan och denna dag har han gjort ett tiotal intervjuer, på engelska. Så det blir nästan avkoppling att prata lite svenska.

– Om jag hoppas på något med filmen, är det att fred och samexistens måste vara målet.

Göran Hugo Olsson

Rapporteringen var bättre förr

En del festivaler har varit rädda för att visa filmen, då ämnet anses kontroversiellt. Men inte Venedig. Pernilla August är berättarröst, på engelska.

”Israel Palestina i svensk tv 1958-1989” heter filmen på svenska. Biopremiär 4 oktober. Efter nyår kommer en längre version i SVT på 12 x 30 minuter.

”Israel Palestina i svensk tv 1958-1989”

Göran Hugo Olsson är inte bara negativ till att det blir någon fredlig lösning på konflikten. Efter att i över fyra år tittat på och valt ut reportage, tycker han också rapporteringen var bättre förr.

– Reportrarna hade mer tillgång till tunga politiker. Nu är det många lager som byggts upp som hindrar det. Förr lämnade reportrarna mer reportage, nu intervjuas de av programledarna och babblar bara på. Det är en återvändsgränd.

Shimon Peres och Yasser Arafat 1994