”Nu kan Roy & Rubens tuppfajt få explodera”

Publicerad 2015-01-26

Så vill Nöjesbladets recensenter att det går i kvällens Guldbaggegala

Dags för årets stora svenska filmfest!

Här tippar Nöjesbladets recensenter vinnarna i några kategorier.

Jan-Olov Andersson

Jan-Olov Andersson:

Bästa film

”Turist”. Utan några som helst diskussioner fjolårets bästa film. Ett familjedrama som är originellt både tema- och stilmässigt. Djupt engagerande och fullt av drastisk humor. En svensk filmklassiker!

Bästa kvinnliga huvudroll

Lisa Loven Kongsli. Suverän på ett lågmält sätt, rollen i ”Turist” är inte alls lika show off-ig som Johannes Bah Kuhnkes. Fast jag tror Vera Vitali vinner. Hennes roll är större, hon bär upp Ulf Malmros film.

Bästa manliga huvudroll

Johannes Bah Kuhnke. Både David Dencik och Sverrir Gudnason hade varit välförtjänta vinnare ett annat år. Men det djupt gripande och mångbottnade porträttet av en man i kris i ”Turist” är oslagbart i år.

Bästa kvinnliga biroll

Fanni Metelius. Gör väldigt mycket av sin ganska lilla och inte särskilt tacksamma roll i ”Turist”. Fast jag tror Anita Wall vinner, i en kombination av för lång och trogen tjänst och att hon också är väldigt bra.

Bästa manliga biroll

Sverrir Gudnason. När hans Leo Morgan gör entré i ”Gentlemen”, lyfter verkligen filmen ett snäpp till. Mot honom talar att han vanna samma pris i fjol. Jämnaste kategorin. De andra är också värdiga vinnare.

Bästa regi

Ruben Östlund. All logik säger att personen bakom bästa filmen också ska vinna regipriset. Men juryn brukar ofta fördela priserna och Roy Anderssons vision är ju onekligen unik, så han kan också mycket väl vinna.

Högsta önskan

Hade varit snyggt om en bra artist hade framfört en Björn Afzelius-låt under bildkavalkaden på filmkändisar som lämnat oss. Som en stillsam protest mot att suveräna dokumentären ”Tusen bitar” ratats helt.

Sandra Wejbro

Sandra Wejbro, webbredaktör och recensent.

Bästa film

”Turist” är vacker, angelägen och så rolig att jag var tvungen att gå och se den en andra gång. De andra filmerna har sina kvaliteter, men väckte färre känslor.

Bästa kvinnliga huvudroll

Det är en tuff kategori, men nykomlingen Saga Becker i ”Nånting måste gå sönder” gör en särskilt unik tolkning av unge Sebastian som allt mer känner att hon vill leva som Ellie, en kvinna.

Bästa manliga huvudroll

Även om David Dencik och Sverrir Gudnason är stora favoriter kan jag inte släppa Johannes Bah Kuhnkes magnifika sammanbrott, patetiska tårar och totala testosteron­kaos under den polerade familjefaderns yta.

Bästa kvinnliga biroll

Fanni Metelius som Fanny i ”Turist” lyckas sticka hål på den äldre pojkvännen Mats (Kristofer Hivju) nöjda självbild, enbart genom sin naiva självklarhet. Ett tragikomiskt genombrott.

Bästa manliga biroll

Peter Andersson är aldrig sämre än fullkomligt magnifik. I ”Flugparken” spelar han den sorgtyngde hockeypappan Berndt. Men jag skulle heller inte ha något emot att Hivju fick detta pris.

Bästa regi

Ruben Östlund fortsätter rota runt i allt som är obekvämt och obehagligt på ett plågsamt underhållande sätt. Konsekvens och envishet har skapat ett helt eget filmspråk.

Högsta önskan

Det borde vara dags för tuppfajten mellan Ruben Östlund och Roy Andersson att explodera mitt i filmsveriges ängsliga hjärta. Mansegon i kollision, ungefär som ett lajv till en ny Östlund-film.

Jens Peterson

Jens Peterson.

Bästa film

”Turist”. Det är årets bästa svenska film, och den står sig starkt även i internationell konkurrens. Den är rolig och gripande, men också ett snyggt filmat drama med minnesvärda bilder.

Bästa kvinnliga huvudroll

Vera Vitali för ”Min så kallade pappa”. Hon är alltid en mycket bra skådespelare som här fått en rejäl roll mot Michael Nyqvist. Rörande och underhållande film av Ulf Malmros.

Bästa manliga huvudroll

Johannes Bah Kuhnke för ”Turist”. En rakt igenom välspelad film, men det är den ljugande mannen i centrum som gör starkast intryck i den här ångestskapande uppgörelsen.

Bästa kvinnliga biroll

Anita Wall i ”Hemma”. Hon är alltid bra och är värd att prisas. Mormodern i den här filmen är det trygga kloka centrum som de andra rollfigurerna snurrar kring och får trygghet hos.

Bästa manliga biroll

Sverrir Gudnason i ”Gentlemen”. Han är alltid bra och gjorde tre fina filmroller under 2014. Hans Leo Morgan är en intensiv tolkning av det rastlösa geniet i en splittrad personlighet.

Bästa regi

Ruben Östlund. Han har också skrivit filmen och skapar den speciella obehagliga stämning som blivit hans känne­tecken som filmare. Skicklig hand med skådespelare och det visuella.

Högsta önskan

Att Guldbaggegalan blir en underhållande tv-fest som påminner tittarna om hur roligt det är att gå på bio. Och därför leder till en massa fler biobesök. Finns mycket sevärt där ute.

ANNONS