Fullträff för Bier och Persbrandt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-01

Hämnden Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus

”hämnden” är ljuv Susanne Bier har gjort ännu en omistlig film, skriver Jens Peterson. Foto: NORDISK FILM

DRAMA Ännu ett omistlig film från Susanne Bier, efter ”Bröder” och ”Efter bröllopet”. Som den har många likheter med.

Mikael Persbrandt är mycket bra i en av huvudrollerna. ”Hämnden” är en samvetshistoria som gör ont i magen.

Det börjar i Afrika. Svenske läkaren Anton kämpar i ett flyktingläger för att rädda liv.

Hemma i Danmark har han fru och två söner. Den äldste av dem mobbad i skolan. Elias behöver sin pappa, men pappa har valt att hjälpa till i andra länder i långa perioder. När han kommer hem visar det sig att äktenskapet är på väg att spricka eftersom Anton varit otrogen.

Den plågade Elias blir vän med Christian, en sammanbiten pojke som kommer ny till skolan från London. Christians mamma har nyss dött och han anklagar fadern ( Ulrich Thomsen) för att inte ha stöttat henne under slutet av cancersjukdomen.

Den nye pojken vägrar att ta skit från skolans mobbare och slår tillbaka. Han är en mycket allvarlig ung man på mellanstadiet, med farliga planer. De två pojkarnas hittar på saker som föräldrarna inte känner till. Har vapen de inte har en aning om.

Läkaren Anton ser det som sin plikt att rädda liv, oavsett vad den skadade gjort för onda handlingar. Hans moral ställs på sin spets i lägret när en krigsledare som begått obeskrivligt grymma handlingar kommer in med en svår skada.

Läkaren tycker inte att man ska slåss eller slå tillbaka. Han vänder andra kinden till och vill visa de unga pojkarna att våld inte löser någonting. I den danska idylliska småstaden möter han en mycket grälsjuk främling ( Kim Bodnia) som gärna klipper till. Läkarens försök att visa att förnuft och lugn är det kloka valet övertygar inte pojkarna. De funderar på ett eget sätt att slå tillbaka.

Susanne Bier och hennes medförfattare Anders Thomas Jensen fortsätter skapa filmer som griper tag, som ställer intressanta frågor och låter den som tittar fylla i. Människor som gör vad som verkar gott och rätt, men det kan ändå ge katastrofala följder.

Det påminner om Krzysztof Kieslowski och hans moralfrågor, bland annat i de tio budordsfilmerna.

”Hämnden” är en av årets bästa filmer, från intrig till skådespelare och berättande. Vilka sorters hämnd det handlar om och mot vem kan man prata om länge efteråt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln