”Charmören” – lyhört och vemodigt om desperation och tvivelaktiga metoder

Publicerad 2018-05-18

 Ardalan Esmaili i ”Charmören”.

FILMRECENSION Ardalan Esmaili imponerar i Milad Alamis eleganta långfilmsdebut ”Charmören”, om en iransk man som försöker ligga sig till ett uppehållstillstånd.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Charmören

Regi Milad Alami, med bl a Ardalan Esmaili, Soho Rezanejad, Lars Brygmann och Susan Taslimi.


DRAMA Ardalan Esmaili, som har gjort stort intryck hela våren i C Mores spänningsserie "Gråzon", fortsätter att imponera i Milad Alamis "Charmören". En vemodig berättelse om en iransk man med utvisningsångest och tvivelaktiga metoder, kryddad med en nypa thriller i noir-toner.
Esmaili spelar Esmail, som lever i Danmark sedan en tid tillbaka, men hotas av utvisning och därför, allt mer desperat, tillbringar kväll efter kväll ute på krogen. Där kopplar han mekaniskt på charmen i hopp om att få följa med ännu en kvinna hem, för att till slut, kanske, lyckas ligga sig till att få stanna i landet. Genom att kroka fast någon i ett seriöst förhållande som myndigheterna tror på.
När han under en av alla dessa kvällar träffar dansk-iraniern Sara (Soho Rezanejad), som omedelbart förstår vad han håller på med, uppstår snart riktiga känslor, och genom henne får han också kika in i det nya landets iranska gemenskap. Men Esmail har både hemligheter och mer bokstavliga lik i garderoben – och situationen blir allt mer förtvivlad.
En lyhörd, moraliskt komplicerad, elegant fotad och skriven långfilmsdebut, som portionerar ut information och balanserar tittarens sympatier med behärskning och fin fingertoppskänsla.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln