Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alma, Hulda

Kung Lear lockade Peter Andersson tillbaka till Dramaten

Kristina Erkenborn/TT

Publicerad 2024-09-06 08.05

Peter Andersson spelar titelrollen i Shakespeares "Kung Lear" på Dramaten.

Shakespeares drama ”Kung Lear” har inspirerat till tv-serier som ”Succession”.

Efter mer än ett decennium är Peter Andersson tillbaka på Dramaten i vad många ser som en drömroll för en äldre manlig skådespelare.

Själv nöjer sig Peter Andersson med att beskriva rollen som ”mäktig”.

– Det är en väldigt bra roll för en skådespelare i min ålder och som många bra skådespelare gjort, så det saknas inte föregångare. Men en drömroll vet jag inte riktigt.

1984 satte Dramaten upp ”Kung Lear” med Ingmar Bergman i registolen och Jarl Kulle i titelrollen. Peter Andersson, som då tillhörde Dramatens fasta ensemble, hann med att göra tre olika roller i uppsättningen.

– Jag kommer ihåg att jag som ung skådespelare kände att rollen som kung Lear var jävligt mäktig, ”den skulle man kunna göra någon gång när man blir äldre”, säger Peter Andersson, i dag 71 år fyllda.

Tillsammans med ”Hamlet”, ”Macbeth” och ”Othello” räknas ”Kung Lear” till Shakespeares stora tragedier. Den åldrade kungen vill innan han stiger ner från tronen fördela kungariket mellan sina tre döttrar. Den som kan bevisa att hon älskar honom mest ska bli rikast belönad. Ett beslut som leder till kaos och bitter maktkamp.

Den åldrade kung Lears beslut att fördela kungariket mellan sina tre döttrar utlöser en bitter maktkamp. Pressbild.

Spektakulär

Den här gången är det den tyske regissören och dramatikern Falk Richter som står för regin. I hans version har pjäsen också en parallell berättelse om en konfliktfylld teateruppsättning av ”Kung Lear”.

Några dagar före premiären börjar adrenalinnivån stiga och det slipas på detaljerna. Framför allt är det tekniken som behöver sitta i den spektakulära föreställningen. Dramaten varnar på förhand för våldsamma scener liksom starkt ljud och stroboskopljus.

– Det är en väldigt annorlunda uppsättning om man jämför med den för 40 år sedan, konstaterar Peter Andersson.

– Falk Richter är en erkänd europeisk teaterman och har med sig egen scenograf, ljussättare, kostymör och videofilmare. De jobbar ofta så ute i Europa, i team har jag förstått, men det var inte avgörande för mig.

Texten fullödig

Förra hösten spelade Peter Andersson kung Claudius i Stadsteaterns uppsättning av ”Hamlet”. Shakespeares relevans i dag förklarar Andersson med att människans längtan, sorg, glädje, hat och kärlek är konstanta och därför enkelt kan integreras i samtiden.

– I de nyare uppsättningarna är Shakespeares text ofta väldigt bearbetad, det är som att man ska förklara allting för en modern publik. Men egentligen är den fullödig, jag tycker att pjäserna i sig själva säger så mycket.