Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Konsumentverket: ”Biljett nu begår avtalsbrott”

Publicerad 2012-11-20

Kunderna rasar mot företaget

Kunderna rasar mot Biljett nu.

Företaget har sålt ståplatsbiljetter till Swedish house mafias avslutningsturné – men levererat sittplatser.

Trots det vägrar företaget att återbetala kunderna.

– Det är ett tydligt avtalsbrott, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket.

Med bara dagar kvar till Swedish house mafias tre dagars avslutning på Friends arena står flera biljettköpare besvikna.

Andrahandsföretaget Biljett nu har inte kunnat leverera rätt biljetter – men vägrar betala tillbaka pengarna.

– Med tanke på hur dyra biljetterna är, förväntar man sig att det ska fungera. Jag kommer aldrig handla av det skojarföretaget igen, säger läsaren Alexander.

Ståplats blev sittplats

Alexander köpte två biljetter till spelningen den 24:e november. Priset var 2285 – nära dubbelt så mycket som orginalpriset på Ticnet.

Men trots det höga priset lyckades företaget inte leverera de biljetter Alexander beställt.

Istället för ståplats med kompisarna – blev det sittplats.

– Det känns förjävligt. Vi är ett kompisgäng som ska gå. De får stå därnere på medan jag sitter på läktaren. Jag kommer inte ens att gå, säger han.

Företaget Biljett nu vägrar att köpa tillbaka biljetterna – med hänvisning till att de är likvärdiga i pris.

”Tydligt avtalsbrott”

Enligt Malin Fors, jurist på Konsumentverket är det ett tydligt avtalsbrott.

– Enligt lag ska de återbetala pengarna. Det är en ganska stor skillnad mellan sittplats och ståplats. Det är upp till konsumenten att avgöra om produkten är likvärdig eller inte, säger hon.

Men Biljett nu backar inte. Trots att företaget förra veckan lovade att alla ska få de biljetter de beställt – vägrar de återbetala kunderna.

Vägrar återbetala

– Det som hänt är att ståplats blivit sittplats. Men alla har fått biljetter. Det jag inte visste då var att vi haft problem med leveransen. Det är tråkigt men inget vi kan göra, säger Biljett nu:s operativa chef Anders Hultman.

För Biljett nu är det ingen skillnad på ståplats eller sittplats – produkten anses likvärdig.

Därför nekar företaget till avtalsbrott.

Nekar till avtalsbrott

– Vår samlade bedömning säger att det är en likvärdig vara. Priset är ett kriterium. Vi tycker juristens bedömning är fel.

Så man kan inte förvänta sig att få den platstyp man beställer?

– Det ska man i normalfallet.

Han lägger också till:

– Vi beklagar detta djupt.

Trots att det är en likvärdig produkt?

– Ja.

I era köpvillkor står det att man vid leverans ska kontrollera vilken platstyp biljetterna har.

Varför ska man göra det – om biljetterna är likvärdiga?

– Vi ser det som en likvärdig biljett. Det står där för att man ska titta att man fått den biljett man beställt.

För att skilja olika biljetter åt?

– Men alltså... i det här fallet ser vi det som en likvärdig produkt.

Varför är det då med i era köpvillkor?

– Men du, jag får bryta där, säger Anders Hultman.