Etiska dilemman när AI återupplivar döda stjärnor

”AI-genererade materialet skapar ingenting nytt”

Kristoffer Viita/TT

Publicerad 2024-07-23 08.26

Judy Garland och James Dean läser ljudböcker och kan redan klonas med AI.

Men allt fler skådespelare oroar sig för att den nya tekniken kan missbrukas.

”Vad ska ni göra med min kropp och mitt ansikte när jag är död? Jag vill inte att ni gör något!”, sade skådespelaren Nicolas Cage, 60, i en intervju med Huffington Post.

AI var en stor fråga under Hollywoodstrejken 2023 och fortsätter att debatteras – nyligen efter nyheten om en app från Eleven Labs, där Judy Garland och James Dean kan läsa upp exempelvis ljudböcker. Dean som gick bort i en bilkrasch 1955 är snart också aktuell med sin digitala avbild i en ny film med titeln ”Back to Eden”.

Skådespelaren Nicolas Cage är orolig över vad AI kan göra med hans avbild efter hans död. Arkivbild.

James Dean och Elizabeth Taylor i "Jätten". Dean gick bort 1955 men är aktuell efter sin död med hjälp av AI-teknik. Både som textuppläsare och som digitalt klonad skådespelare i en kommande film. Arkivbild.

”Motverkar mångfald”

– Problemet är att det bygger på sånt som redan är gjort och sett – det AI-genererade materialet skapar ingenting nytt – men kanske är det ”good enough”. Så det motverkar oftast innovation och mångfald, säger Simon Norrthon, 56, ordförande på fackförbundet Scen & Film.

Enligt honom leder den nya AI-utvecklingen till moraliska och etiska dilemman för vår verklighetsuppfattning.

– Även om vi vet att en röst är AI-genererad så är vi fortfarande lätta att manipulera, och vi kan ändå uppleva att den här människan faktiskt sagt något som AI har fått den att säga.

Simon Norrthon

Norrthon tror också att en tydligare lagstiftning är på väg.

– Kanske inte nödvändigtvis för att skydda skådespelare, utan snarare för att skydda civila medborgare och makthavare för att vi ska kunna veta vem som har sagt vad.

Tidigare i år hamnade filmstjärnan Scarlett Johansson, 39, i en konflikt med företaget Open AI, efter att de lanserat en AI-röst som hade slående likheter med hennes röstpåläggning i filmen ”Her”. Johansson beskrev ”deep fake”-teknik i allmänhet som ”ett mörkt maskhål du aldrig kan klättra upp ur”.

Scarlett Johansson

”Hetaste potatisen”

Sanna Thiel som är jurist på branschorganisationen Film & tv-producenterna beskriver AI-frågan som ”den hetaste potatisen på upphovsrättsområdet” och ser både möjligheter, utmaningar och risker med tekniken. Ett AI-verktyg skulle exempelvis kunna instrueras att skriva ett manus eller skapa en film i samma stil som en viss författare eller en viss film.

– Sannolikt är att ett manus eller en film som kommer ut ur AI-verktyget i de flesta fall inte utgör ett intrång i något befintligt verk – en stil eller ett manér är inte skyddat av upphovsrätt. Men kunskapen och informationen som möjliggör AI-verktygets skapande har verktyget tillskansat sig genom att tränas på befintliga verk – sådan träning måste rättighetshavare ha möjlighet att motsätta sig.

ANNONS