Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

De tjänar miljoner – på Whitneys död

Uppdaterad 2012-02-15 | Publicerad 2012-02-13

Poppis Två av Whitneys album ligger nu på topp tre-listan på iTunes.

På iTunes har priset på Whitney Houstons skiva chockhöjts med över 60 procent efter stjärnans död.

Men efter massiva protester ändrade Apple tillbaka till det ursprungliga priset.

Sony Music får nu stark kritik för att de profiterar på Whitney Houstons död, skriver the Guardian.

Bara timmar efter att stjärnans kropp hittades i ett badkar på Beverly Hilton höjdes priset på sångerskans musik på Apples iTunes Store.

Höjde med 60 procent

Musikjätten har valt att fokusera prishöjningen på en enda skiva: Whitney Houstons greatest hits-album; ”The Ultimate Collection”. En timme före sångerskans död kostade den 52 kronor. Ett par timmar efter hennes död var priset plötsligt 84 kronor. En prishöjning på över 60 procent.

Skivan, som ursprungligen släpptes 1997, var tidigt på måndagsmorgonen iTunes näst bäst säljande skiva.

Sony Music bakom priset

De som ligger bakom prishöjningen är dock Sony Music, som äger rättigheterna till Houstons musik. De höjde återförsäljarnas inköpspris, vilket gjorde att Apple också höjde priset.

Företagen fick dock utstå massiv kritik, och priset är nu tillbaka på samma nivå som det var innan hon dog.

Varken Apple eller Sony Music ville kommentera när the Guardian sökte dem.