Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Nu ska Fröken Ur få konkurrens – av kändismännen

Publicerad 2014-03-27

Nu vill han starta F̶r̶ö̶k̶e̶n̶ Gubben Ur

Ett ögonblick… Daniel Breitholtz som tillsammans med Adam Alsing har lanserat sajten GubbenUr.se, dit gubbar får mejla kreativa bilder av olika klockslag så att en ny klocktjänst på nätet kan komma till.

Hur kom Gubben Ur till?

– Jag tyckte bara Gubben Ur var ett roligt ord, så jag kollade om adressen var ledig och tjackade den. Så nu försöker vi med hjälp av våra podcastlyssnare (podcasten ”Adam och kompani” med Adam Alsing och Carin Da Silva, reds. anm.) få in 1 440 bilder, en per minut. Så att man när som helst kan gå in och kolla på Gubben Ur istället för Fröken Ur. Det är väldigt inspirerat av sajten ”Human Clock”. Men det här är ju på skoj, vi gör det ju för att det är en rolig grej bara. Vi tänker inte köpa ett atomur i Tjeckien.

Får bara gubbar vara med?

– Vi har sagt att det ska vara Gubben Ur, vi hade någon teori om att Fröken Ur har ju i många år haft monopol, alltså att det ska vara en tjej som meddelar tid. Men vi har fått in ganska mycket förslag nu från tjejer som har tagit bilder, men de har kanske förställt sig lite så de ser ut som en man i stället, och då kommer vi se genom fingrarna. Jag har sagt det i podden, att vi gör det här i jämställdhetens namn, vi gör det här för att vi män måste få synas lite också, det är så synd om oss. Och jag skämtar naturligtvis när jag säger det.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att Djurgården ska ta sig upp till SHL, att Gubben Ur ska konkurrera ut Google som världens mest besökta sajt och att våra podcastlyssnare på ”Adam och kompani” ska få en fin sommar.