Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Hana Blom, 25, om livet som pilot: ”Glamouröst men slitsamt”

”Pilot-Hana” om fördomarna: ”Han sa ’då vill inte jag flyga med dig’”

Uppdaterad 16.02 | Publicerad 15.05

”Tjejer kan inte flyga flygplan”.

Orden tände något i Hana Blom.

I dag flyger hon 300 dagar om året, jorden runt, som pilot.

– Vill du så kan du, säger hon.

Redan på förskolan började Hana Blom, 25, leka med leksaksflygplan. Men hon fick tidigt höra att tjejer inte kan flyga flygplan.

– Så har det varit någon liten eld i mig ändå sedan dess att jag ska bevisa att kvinnor kan bli piloter, säger hon.

Hana Blom

22 år gammal var hon klar med sin utbildning på SPU, en svensk pilotutbildning i Göteborg.

– Jag fick ett kontrakt samma dag jag blev klar med utbildning, säger Hana Blom.

Fördomar om kvinnliga piloter

Att vara en ung, kvinnlig pilot gör att hon då och då stöter på folk med fördomar.

– Jag har haft någon passagerare som sagt att ”men ska det vara en kvinnlig pilot?” Han sa ”då vill inte jag flyga med dig”.

Hana Bloms svar?

– Jag sa att ”du får gärna gå av”.

Det hela slutade med att mannen ändå satte sig på planet.

– Men från mina kollegor har jag aldrig mött någonting negativt, säger Blom.

Visar upp sitt liv som ”Pilot-Hana” på Instagram

Nästan en kvarts miljon människor följer hennes liv som pilot på Instagram. Där går hon under namnet ”Pilot-Hana”.

– Den delen är mer en nöjesgrej. Jag ser inte det som ett jobb utan det är något jag gör för att slappna av i princip. Vi har så mycket fina utsikter och intressanta grejer som jag vill dela mig med av.

Idén kom efter att Hana Blom läst en artikel i Aftonbladet om ”pilot-Malin”.

– Jag kollade igenom artikeln och hon var så inspirerande minns jag. Jag tänkte att jag också ville testa på det.

Hon fortsätter:

– Det var fint, hon inspirerade mig väldigt mycket att våga skapa kontot och visa vårt perspektiv ur vårt yrke. För inte så länge sedan började hon följa mig och jag blev så glad. Jag bara ”wow, personen som startade det hela jag följer mig”.

Nu är det ju du som inspirerar andra. Hur känns det för dig?

– Jag är stolt, skulle jag säga. Det är kul att veta att jag kan inspirera och visa modet till andra också. Det känns väldigt speciellt. Det är väldigt kul.

Regler kring piloter och mobiltelefoner

Som pilot-influencer finns det riktlinjer på vad man får och inte får posta på sociala medier. Framför allt finns det regler kring när man får och inte får använda sin mobiltelefon.

– Det är alltid säkerheten först, det är alltid fokus på flygningen. Särskilt vid den kritiska delen av flygningen, vilket är start och landing. Vid de delarna håller man inte mobilen i handen.

Samtidigt tycker företagen hon jobbar för och kollegorna att det är roligt när hon visar upp videor och bilder från flygningarna.

– De jag flyger med kan vara så ”ska du lägga upp det här? Ska du göra det här?” säger Hana Blom och skrattar.

Hon ser inte livet som pilot som ett yrke utan snarare en livsstil. 300 dagar per år är hon på resande fot.

– Det är väldigt slitsamt. Och till exempel, är du någonstans i två dagar så vill man verkligen vila ibland. Men om man inte är där så ofta så vill man ju testa på att utforska. Så det är glamouröst men slitsamt. Men man får lite av båda världarna. Man får välja vad man vill offra ibland.

Vad är det bästa med att vara pilot då?

– Det bästa är väl friheten i luften och känslan av ansvaret. Jag har ju upp till 220 passagerare bakom mig som sätter tilliten till mig, att jag kan ha frihet i luften att göra vad jag kan. Och de litar på att jag kan ta dem säkert till deras destinationer.

Är det aldrig läskigt då att de känner en sådan tillit och att du har ett sånt ansvar över dem?

– Nej. Om jag ska vara ärlig, innan jag hade min första flygning så tänkte jag det. Men det är som att du går och sätter dig och kör bil. Jag är så van, jag känner inte av det. Och jag känner mig väldigt hemma i cockpiten.

Hana Blom: ”Vill du det ska du inte ge upp”

När Hana Blom får frågan vad man tjänar som pilot vill hon inte gå in på en exakt summa.

– Det varierar väldigt mycket från vilken flygplanstyp du flyger, vilka typ av flygningar du gör, vilken flygplanmodell, och speciellt vilken erfarenhet du har. Så det varierar väldigt mycket. Men jag skulle vilja säga att lönen kommer med ansvar och det är väldigt högt ansvar på oss. Så självklart har vi en hög standard i livet

Vad har du för råd till andra unga tjejer och killar som också vill bli piloter?

– Att inte ge upp och tro på sig själv. Den delen är jätteviktig. Vill du det ska du inte ge upp.

– Hade jag kunnat ge tips till en yngre version av mig själv hade det varit att fråga mer. Var inte rädd att höra av dig till någon pilot. Vi alla har varit där och vi alla kommer ihåg de tuffa dagarna. Så vad jag har lärt mig att våga fråga, våga höra av dig, du ska inte vara rädd för det. Vill du så kan du. Och var inte rädd för din ålder eller ditt kön för den delen. Det här jobbet är inte könbaserat alls.

Följ ämnen i artikeln