Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Själ och känsla när Ernst gör tidning

Uppdaterad 2012-04-04 | Publicerad 2012-04-03

Ska inte oroa och skapa ångest som konkurrenterna

Ernst Kirchsteiger.

Nu ska Ernst Kirchsteiger erövra tidningshyllorna.

Med det nya magasinet ”Hemma med Ernst” vill han inspirera till ett vackrare liv.

– Tidningen är hans bebis, säger Andreas Leijon på förlaget Content Innovation.

Barfota, med gråsprängt hår och ett ständigt leende. Ernst Kirchsteiger har blivit ett tryggt varumärke som genererat möbler, krukor och plädar.

Nu kommer tidningen.

I ”Hemma med Ernst” ska inredningsgurun inspirera till ett rikare liv. Med ledorden själ och känsla kommer tidningen att fokusera på inredning, trädgård och matlagning.

Ingen oro och ångest

Andreas Leijon och förlaget Content Innovation tog själva kontakt med Ernst.

– Vi beundrar Ernst och hans ideal att känna efter och njuta av de små stunderna. Inte bara stressa fram.

– Tidningarna som finns idag tar upp oro och ångest, typ ”fixa det här”. Ernst är ju väldigt själslig och tänker att saker ska vara mer njutningsfulla. Inte fixa utan skapa, med fokus på harmoni och känsla, precis som han gör sina tv-program. När man lagar mat så lagar mat åt de man tycker om, det handlar inte bara om att lägga upp några körsbärstomater på en tallrik.

Ernsts bebis

Tidningen väntas nå butikerna i november, nu arbetar man fram konceptet tillsammans med Ernsts fans på tidningens Facebooksida. Och Ernst är fullt engagerad i arbetet.

– Han kallar tidningen sin bebis och är med i alla beslut, säger Andreas Leijon.