Aftonbladet

Dagens namn: Roland

Udda trio siktar på galaxens största kupp

”Du som spelare smälter samman med henne”

Gustav Sjöholm/TT

Uppdaterad 11.39 | Publicerad 07.08

En ärrad droid, en gullig varelse och en kvick tjuv. Den trion drömmer om galaxens största kupp i svenskutvecklade ”Star wars outlaws”.

– Det känns som att vi erbjuder någonting annorlunda, både till ”Star wars”- fans och de som inte är det, säger systemdesignern Alice Rendell.

Det är mycket som ryms inom ”Star wars” universum. Actionäventyret ”Outlaws” är inget undantag. Här finns låsdyrkande, märkliga varelser och färder genom Tatooines ökenlandskap på speeder. Här finns fem planeter och månar att utforska, alla med tillhörande rymd med nebulosor och strider.

– I en annan verklighet hade det kunnat vara tre olika spel, säger Mathias Karlson, regissör.

Berättelsen följer småtjuven Kay Vess och tar sig avstamp i hennes hemstad, casinomeckat Canto Bight. Men omständigheter tvingar henne att ge sig av.

– Du som spelare smälter samman med henne i och med att ni upplever samma sak för första gången, berättar Karlson.

Kreativa chefen Julian Gerighty och regissören Mathias Karlson säger att Lucasfilm varit inbjudande och öppna för nya idéer. Men någon ljussabel fick inte komma i protagonisten Kay Vess händer, eftersom det inte skulle passa i den tidsperiod spelet utspelas i (mellan episod V och VI).

Inte bara verktyg

Förutom Kay finns filuren Nix alltid vid hennes sida, som med sina stora ögon och breda leende är den sortens varelse som fungerar passar utmärkt att göra gosedjur av. Nix hjälper Kay att hämta föremål och distrahera fiender.

Alice Rendell, systemdesigner, säger att hon antagligen lade ner mest själ och hjärta i Nix.

– Att se till att Nix inte bara är ett verktyg – utan en uttrycksfull karaktär som verkligen binder dig samman med världen, som reagerar och tilltalar dig och håller dig känslomässigt involverad – är något jag är extra stolt över.

Alice Rendell har arbetat med att skapa system i spelet, bland annat små sidouppdrag. Ett krav för att de skulle få plats i spelet är att det ska kännas som något som en småtjuv skulle kunna ta sig an.

Den sista delen i den fredlösa trion är droiden ND-5, märkt av krig och alltid iklädd rock, för att dölja sina ärr.

– Vi försökte att få in mycket personlighet i honom, även om han är en droid. Han är också motsatsen till Kay, så det blir en del intressanta interaktioner mellan dem. Han är målinriktad och praktisk, Kay är impulsiv, säger biträdande designchefen Marthe Jonkers.

Kay, Nix och ND-5 planerar tillsammans galaxens största kupp – en sån som lovar lycka, ryktbarhet och rikedom.

Bilder av karaktären Nix på en vägg på Massive Entertainments kontor i Malmö.

Nära samarbete

Samarbetet med Lucasfilm har varit nära och Massive har fått tillgång till bolagets databas. I bland har detaljer justerats, så att berättelsen passar in i ”Star wars” växande universum – som nu ”Outlaws” är en del av.

– De vill att vi ska föra in saker i galaxen. De vill att vi ska arbeta på planeter som Toshara. De vill att vi ska arbeta på ett nytt skepp och ikoniska karaktärer. De vill inte att galaxen känns för liten, säger kreativt ansvarige Julian Gerighty.

Kay och droiden ND-5 utgör två tredjedelar av en trio charmiga busar i "Star wars outlaws". Pressbild.
Medan Kay bekämpar en flygande droid attackerar Nix en stormtrooper. Pressbild.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln