Aftonbladet

Dagens namn: Roland

Jens ”Jeb” Bergensten om Minecraft och Microsofts uppköp: ”Flera grät”

Så är dagens ”Sommar i P1”

Publicerad 07.00

Jens ”Jeb” Bergensten sommarpratar i dag.

Den här sammanfattningen har gjorts med stöd av AI-verktyg från Open AI och är kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Läs Aftonbladets AI-policy här.


Nyfiken på dagens sommarprat? Aftonbladet ger dig här en snabbversion – så du kan hänga med i snacket kring fikabordet.

  • Namn: Jens ”Jeb” Bergensten
  • Ålder: 45 år.
  • Yrke: Designchef Minecraft.
  • Tidigare medverkan i Sommar: Debutant.
  • Första meningen: ”Ursäkta? Är du skaparen bakom Minecraft?”
  • Sista meningen: ”Även om jag inte råkar vara spelets ursprungliga skapare, så är det något speciellt att kunna sprida glädje till en ängslig pojke i Central Park bara genom att vara där, just då den dagen.”

Tre låtval:

  • Queen - Bohemian Rhapsody
  • Deadmau5 - Animal Rights (Radio Edit)
  • C418 - Aria Math (En av de mest älskade låtarna från spelet Minecraft, känd av en stor publik och en viktig del av spelets atmosfäriska musik).

Kort om sommarpratet:

  1. Personlig karriär och möten med fans: Jens "Jeb" Bergensten delar med sig av sin resa från en nördig kille från Örebro till designchef på Mojang, företaget bakom Minecraft. Han beskriver hur han hanterar sin kändisskap och möten med fans, vilket ofta känns överväldigande men också smickrande.
  2. Barndomsminnen och tidiga influenser: Jens berättar om sin barndom och hur hans fascination för datorspel började tidigt med familjens första dator. Han minns särskilt starkt ett besök hos en äldre grannpojke som skapade spel, vilket inspirerade honom att börja skapa egna spel.
  3. Utvecklingen av Minecraft och rollen som kreatör: Jens ger insikter i arbetet med Minecraft och de utmaningar han och teamet mött under åren, inklusive hur Markus ”Notch” Persson skapade spelet, pressen från fansen och de interna förändringarna när Microsoft köpte Mojang.
  4. Vägen till spelutveckling och modifikationer: Jens beskriver sin väg till att bli spelutvecklare, från att modifiera befintliga spel som barn till att skapa egna nivåer och spelmodifikationer. Han betonar vikten av att lära sig genom att experimentera och skapa, även utan formell utbildning.
  5. Personliga utmaningar och företagets framtid: År 2014 beskriver Jens som ett svårt år både personligt och professionellt. Han berättar om företagets försäljning till Microsoft och de känslomässiga påfrestningarna det medförde för honom och hans kollegor. Han berättar om hur flera kände enorm stress och öppet grät på kontoret. Trots dessa utmaningar har han fortsatt sin resa inom Mojang och spelutveckling.

Här hittar du sommarpratet.

Sommar i P1 släpps som podd kl. 07.00 och sänds i P1 kl. 13.00.


Den här sammanfattningen har gjorts med stöd av AI-verktyg från Open AI och är kvalitetssäkrad av Aftonbladet. Läs Aftonbladets AI-policy här.

Följ ämnen i artikeln