Juryn kan ha avgjort semifinalen
Publicerad 2019-11-29
Det var inget snack.
Av de som tävlade i semifinalen gick rätt personer vidare.
Efter semifinalens framträdanden fanns inte mycket mer att tillägga.
Det var åtminstone inte svårtippat. Den ojämnaste deltagaren, Dao, röstades bort och en ganska givet finalpar nitades fast i Globen.
Jag tror inte att det handlar om kön här. Det är vanligt att tjejer röstas bort i den här tävlingen på minst sagt grumliga grunder, men här tror jag att prestationerna i semifinalen bestämde vinnarna.
Sedan kanske inte alltid juryns utmaningar känns helt rättvisa. På sätt och vis kan deras låtval logiskt nog ha avgjort semifinalen.
Hur kan till exempel Darins version av Magnus Ugglas ”Astrologen” vara knepig för Freddie? Han är ju född för att göra sådana nummer på, exempelvis, ett julbord eller en ”Diggiloo”-turné i framtiden.
Dao får däremot försöka tackla ”Ain’t my fault” med Zara Larsson som på alla vis passar henne sämre. ”Jag kommer dö” sa hon när hon fick beskedet, och rösten gjorde nästan det under direktsändningens version.
Tusse fick i sin tur sätta huvudet mot rälsen i Eva Dahlgrens ”Ängeln i rummet”, en artist och en låt som ligger ungefär 15 000 ljusår bort från allt ”Tusselagon” just nu vill uttrycka på en scen. Han har gjort mycket bra den här säsongen, men ”Ängeln i rummet” lät mest flåsig och överarbetad.
Semifinalisterna blandade och gav under programmet. Dao trivs naturligtvis bättre i Ellie Goldings ”Love me like you do” och gjorde kanske sin allra bästa insats i ”Creep” med Radiohead.
”Creep”? Med Radiohead? Jo, faktiskt. Nej, jag har inte sprungit in i en vägg och fått hjärnskakning. När Dau soulade till versen i just den outsiderpsalmen borde alla som tvivlat förstått varför hon är topp tre i årets upplaga av ”Idol”.
Tusse lekte sig igenom ”I want you back” och ställde skåpet i paradnumret ”Human”.
Freddie Liljegren satte däremot allt som ett rinnande vatten. Där fanns inga problem, tveksamheter eller felskär. Som ”Idol”-entertainer var han den mest kompletta av semifinalens deltagare.
Med facit i hand skulle den enda skandalen varit om Tusse missat Globen.
Hur ska det då gå i finalen?
Tja, skillnaden mellan Tusse och Freddie är ungefär lika stor som mellan ”lovande” och ”lagom”. Den förra börjar redan jobba på ett uttryck som kan stå ut från mängden, hitta en egen väg och överraska medan den senare hittills mest infriar förväntningarna för hur en artist ska vara, sjunga och uppträda i en talangjakt på tv.
Dao kan, precis som den som förlorar nästa fredag, trösta sig med att det inte alltid är vinnarna som lyckas bäst i längden. Guldet kan lätt bli en förbannelse i den här märkliga tv-leken.
Mellanmjölk segrar ofta i ”Idol”, men det brukar krävas mer tabasco i den riktiga världen.