Tidernas värsta sexhämnd – i Netflix kolsvarta ”Ozark”
”Ozark” är bra som mörkt familjedrama – och allra bäst som skildring av manlig härdsmälta
”Ozark” är inte bara sommarens mörkaste tv-serie.
Den bjuder även på tidernas deppigaste sexhämnd.
Seriens allra första scen sätter tonen. Den finansiella planeraren Marty Byrde (Jason Bateman) har ett samtal med potentiella kunder, samtidigt som han får ett mejl. ”Öppna inte på jobbet”, står det. Utan att ändra en min klickar han igång videofilen som föreställer ett, till synes smygfilmat, par som har sex. Han fortsätter titta medan kunderna babblar på.
Först senare förstår vi betydelsen av videons innehåll. Och (liten spoilervarning) långt fram i serien återskapas innehållet i verkligheten, på ett sätt som ger den utstuderade hämnden ett förrädiskt beskedligt ansikte.
Byrde möter alla katastrofer han råkar ut för i nya Netflix-serien ”Ozark” med samma avstängda min. Hans ansiktsuttryck är blankt, medan hjärnan febrilt famlar efter en praktisk lösning. Bara vid ett tillfälle stannar han bilen och bryter ihop, för en kort stund, bakom ett träd.
Storyn är kortfattat denna: Byrdes extraknäck som pengatvättare åt en knarkboss har gått fel, han tvingas fly med sin familj till sunkiga turistområdet Ozark i Missouri, pressad av såväl lokala som internationella kriminella.
Byrde framstår ibland som en mörk spegelbild av Jason Batemans kanske mest kända roll, familjeföretagaren Michael Bluth som försöker hålla samman sin galna familj i komediserien ”Arrested development”. Här får hans distanserade sarkasm ett helt annat, kolsvart djup.
Hustrun Wendy (en lysande Laura Linney, som alltid) hjälper till att hålla uppe den respektabla fasaden, trots iskylan som råder i äktenskapet. Barnen Charlotte (Sofia Hublitz) och Jonah (Skylar Gaertner) kräver den bittra sanningen i utbyte mot sin lojalitet, och tvingas axla ett alltför stort ansvar. Det är knappast en idyllisk relationsskildring, men ändå något amerikanskt över hur den medelklassiga kärnfamiljen håller ihop. Trots allt.
Byrde tvättar pengar för att ge familjen ett välbeställt liv. När allt sedan kraschar är det familjen som ska räddas. Till och med den småkriminella Ruth Langmore (Julia Garner) tycks avundas omsorgen Byrdes visar sina barn, till skillnad från hårdheten i hennes egen trailer park-familj.
Det är visserligen rimligt att Byrdes sluter sig samman när de ställs inför ett yttre hot, men det är något i romantiseringen som skaver.
På sonen Jonahs första dag i skolan vägrar han skriva under en försäkran om att inte börja knarka och kallas in till rektorn. Inför hela klassen förklarar han lillgammalt att frågan inte är så enkel. Droger försörjer familjer och samhällen. ”Vissa hävdar till och med att knarkpengar var det enda som räddade bankerna från att krascha under den globala krisen 2008”, säger 13-åringen.
Det är sant att bland andra Antonio Maria Costa, en hög FN-chef som arbetade för att få myndigheter att arbeta mot bankernas inblandning i pengatvätt, hävdat detta.
Här har ”Ozark” ambitionen att ge en större, samhällsekonomisk dimension åt kriminaliteten. Det är intressant. Men bättre är den som mörkt familjedrama – och allra bäst som skildring av manlig härdsmälta.
Veckans...
...Twin Peaks. Smutsiga skäggmän, fjärran dimensioner, lik – och Dougie. David Lynch pendlar mellan humor och skräck som bara han kan. Om någon fortfarande längtar efter ett tydligt slut där lösa trådar knyts ihop är det dags att döda alla förhoppningar. Nu.
...Game of thrones. Till skillnad från ”Twin Peaks” börjar trådar knytas ihop i rask takt i sjunde säsongen av ”Game of thrones” (HBO Nordic). Jag hoppas på att få se mer av Aryas skräckvarg Nymeria, som gjorde comeback efter att ha försvunnit redan i första säsongen. I podden ”Tronspelet” förklarar vi vad Aryas kryptiska citat ”det där är inte du” betyder.
…familj. I säsong tre av ”Casual” (HBO Nordic) försöker Alex (Tommy Dewey) bryta sig loss ur sin symbiotiska relation med systern Valerie (Michaela Watkins) och hennes tonårsdotter Laura (Tara Lynne Barr). Sorgligare och roligare skildring av existentiell ensamhet, narcissism och djupa familje-ärr går inte att hitta på tv just nu.
…danskar. Sugen på mer yvigt familjedrama? Tredje säsongen av ”Arvingarna” (SVT) bjuder på rödvinsfyllor, konst och svallande känslor – nu med Pernilla August i rollen som barsk grisbonde och kompanjon till Signe (Marie Bach Hansen).
…största förväntan. Jane Campions ”Top of the lake: China girl” hyllades på Cannes-festivalen tidigare i sommar och nu i veckan har den premiär på BBC (i höst på SVT). Polisen Robin (Elisabeth Moss) söker svaret på en mordgåta i Sydneys prostitutionskvarter och där möter hon bland andra nedgångna Puss (David Dencik) på en bordell. Nicole Kidman och Gwendoline Christie är också med i nya säsongen.