”Squid game”-effekten: fler pluggar koreanska
Publicerad 2021-10-11
En popkulturell våg från Sydkorea rullar över världen. Inte minst Netflix-succén ”Squid game” har gjort det coolt att plugga koreanska.
Flera internetbaserade språktjänster märker av det nya intresset för koreanska. Språkappen Duolingo har under de två första veckorna efter ”Squid game”-premiären sett en 76-procentig ökning av nya användare i Storbritannien och 40 procent i USA, rapporterar Reuters.
Men trenden har pågått även före ”Squid game”. The King Sejong Institute, som drivs av det sydkoreanska kulturdepartementet, hade förra året 76 000 studenter i 82 länder, en snabb tillväxt jämfört med 2007 då man hade 740 studenter i tre länder.
Fenomenet har nyligen fått uppmärksamhet i The Oxford English Dictionary, som inkluderat 26 nya koreanska ord. Bland annat så finns ordet ”hallyu” med, som betyder ”den koreanska vågen” och beskriver den globala succén för sydkoreansk film, mode, mat, musik och tv.
President Moon Jae-In välkomnar intresset och kallar det koreanska alfabetet ”hangeul” för landets ”mjuka makt”.