Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Så klickar du hem kronprinsessans bröllopsgarderob

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-11

Designkläderna finns på nätet – men de kostar

Kronprinsessans exklusiva bröllopsgarderob är bara ett musklick bort.

Så blir Victorias nya, kungliga stil din.

Men då kostar det också.

Under lysningarna på slottet förra veckan visade Victoria upp sin nya bröllopsstil – den ena internationella toppdesignen efter den andra.

– Hon klär sig yngre och mer nytänkande än någonsin tidigare, även om det förstås fortfarande drar år det klassiska hållet, säger Lotta Wretman, modebloggare på Svensk Damtidning.

Inför bröllopet har kronprinsessan hämtat modeinspiration från andra kungligheter i Europa.

– Victoria har börjat bära märken som är populära hos Mette-Marit, drottning Rania och Mary, säger Lotta Wretman.

Klicka hem för 13 700

På sin blogg tipsar hon om hur man på några sekunder klickar hem kronprinsessans bröllopsgarderob. Den gräddvita Alberta Ferretti-dräkten som Victoria bar på den andra lysningen går just nu att beställa på klädsajten net-a-porter, för 13 700 kronor.

– Där handlar allt från Hollywood-stjärnor till prinsessor. Sajten har alltid det senaste och är hela tiden i framkant. De skickar kläderna till Sverige, passar det inte får man skicka tillbaka plaggen gratis, säger Lotta.

Victoria gjorde också succé i Köpenhamn när drottning Margrethe fyllde 70. Då bar kronprinsessan den svartvita långklänningen och en snövit klänning från Michael Kors.

– Den svartvita är ju det lite billigare alternativet och kostar runt 3000 kronor, säger Lotta Wretman.

Den kornblåa klänningen Victoria visade upp på parets tredje lysning uppskattas kosta runt 30 000 kronor. Den är av det exklusiva, libanesiska märket Elie Saab, en ny het designer älskad av Hollywood och av Jordaniens drottning Rania.

Ickesvenskt kritiseras

Victorias nya stil har hyllats men också kritiserats eftersom hon inte bär svenska märken.

Aftonbladets modeexpert Nina Johansson menar att det är en av kungafamiljens huvuduppgifter.

– Nu är ett ypperligt tillfälle att marknadsföra svenska märken och designers när hela världen tittar. Det finns väldigt många svenska märken som skulle passa Victorias stil, så som Acne och Filippa K. Vardagsgarderoben är ju det som både svenskar och folk utomlands enkelt kan plocka upp, säger hon.

Följ ämnen i artikeln