Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Regeringen dundrar efter ”kändischeckarna”

Fick presentkort på plastikkirurgi

Publicerad 2024-10-04

De kända gästerna fick en värdecheck på 5 000 kronor att nyttja vid bokning av skönhetsoperation – vilket resulterade i ramaskri.

Nu rasar även regeringen som kommer att vidta åtgärder inom kort.

– Oseriösa aktörer hör inte hemma i svensk skönhetsvård, säger sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson till Aftonbladet.

Under torsdagen skrev Aftonbladet om plastikkirurgiska kliniken The Faculty i Stockholm som firade sin öppning i veckan med att ge de personligt inbjudna kändisgästerna en värdecheck på 5 000 kronor som ”gäller vid bokning av operation”.

Parisa Amiris inlägg på Instagram.

Flera personer rasade över tilltaget, däribland programledaren Parisa Amira som skrev om det på Instagram.

Parisa Amiri.

– Jag har fått många reaktioner öppet på mina sociala medier från bland andra Maria Lundqvist och Clara Henry och båda har blivit förskräckta och ser det också som ett tecken på utvecklingen, sa Parisa Amiri då och kommenterade även det faktum att erbjudandet var tidsbegränsat:

– Det var magstarkt. Det blir en tydlig hets att operera sig och tidspressen gör att folk kanske slängs in i ingrepp och beslut som de inte har tänkt igenom ordentligt.

Acko Ankarberg Johansson.

Ska ha möte med företaget

Nu reagerar även sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson och civilminister Erik Slottner som är ansvarig för konsumentfrågor. De har länge efterfrågat ett rundabordssamtal med aktörer som verkar inom estetisk kirurgi och injektioner, och det med syfte att bland annat stärka patientsäkerheten.

Nu kan Aftonbladet berätta att ett möte är inbokat i november, och bland de inbjudna är The Faculty.

– Det som framkommit i media och de starka reaktioner som varit på klinikens agerande väcker såklart frågor om företagets omdöme. Den här typen av marknadsföring kommer vara ett av flera ämnen att diskutera vid det möte som vi kallat till. Oseriösa aktörer hör inte hemma i svensk skönhetsvård och branschen själva har ett stort ansvar i att leva upp till de högt ställda krav som finns för att bedriva skönhetsvård, säger sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson.

– Utan att kommentera något specifikt företag så förväntar jag mig mer av de som verkar i den här branschen än det som framkommer i de rapporter vi fått ta del av, inte minst från tillsynsmyndigheten IVO.

Erik Slottner.

”Sårbar målgrupp”

Civilminister Erik Slottner håller med sin regeringskollega och tycker det är på sin plats att en ordentlig diskussion nu kommer föras.

– När marknadsföringsmetoderna för skönhetsingrepp blir alltmer påträngande så behöver branschen ta ansvar för hur de uttrycker sig mot en ibland sårbar målgrupp. Det finns ett stort ansvar, både av moraliska och juridiska skäl, att marknadsföringen är välbalanserad utifrån det som säljs. Nu kallar vi till oss branschen för att höra hur de tänker ta sitt ansvar.

Aftonbladet söker kliniken The Faculty.