Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

Parisa Amiri rasar – fick presentkort på skönhetsoperationer

”Magstarkt” • Företagets svar

Uppdaterad 17.46 | Publicerad 17.37

I samband med att en plastikkirurgisk klinik skulle öppna fick de personligt inbjudna kändisgästerna ett presentkort på 5000 kronor att nyttja vid en operation.

Programledaren Parisa Amiri var en av dem – och hon rasar mot tilltaget.

– Det var magstarkt, säger hon till Aftonbladet.

Tidigare i veckan bjöds ett flertal kända personer in till plastikkirurgiska kliniken The Faculty i Stockholm för att fira deras öppnande. I inbjudan som skickades ut följde det även med ett presentkort på 5000 kronor att nyttja där det stod ”gäller vid bokning av operation”.

Bland de personligt inbjudna gästerna fanns programledaren Parisa Amiri, 34, som blev djupt upprörd.

”Visst är man inte idealet själv, men att bli SKICKAD en värdecheck till plastikoperation, det är en riktig pik @thefacultysweden”, skriver hon bland annat i ett inlägg på Instagram.

Parisa Amiris inlägg på Instagram.

Kändisarnas reaktioner

Flera följare rasar över tilltaget, däribland skådespelaren Maria Lundqvist som skriver ”Jag fick också en… Och blev illa berörd!!”. Programledaren Renée Nyberg skriver ”Hm… Kan det möjligen vara så att PR-byrån är så cynisk att de tänkt efter den gamla devisen ”all reklam är bra reklam” medan fotomodellen Caroline Winberg kommenterar med orden ”Sjukt! Och ganska wrong crowd”.

När Aftonbladet når Parisa Amiri berättar hon hur tankarna går.

– Jag blev ganska paff när jag såg vad det var. Det handlar inte om att just jag får det här utan jag ser det som ett tecken på en ganska mörk utveckling, säger hon och fortsätter:

– Jag har fått många reaktioner öppet på mina sociala medier från bland andra Maria Lundqvist och Clara Henry och båda har blivit förskräckta och ser det också som ett tecken på utvecklingen.

”Blir en tydlig hets”

Vad tycker du det sänder det för signaler?

– Effekten blir att man skruvar upp hur många som granskar sig själva kritiskt vilket det här är ett exempel på. Det blir allt fler som känner sig otillräckliga eller om de redan har problem med självhat. Jag ser det som en större trend.

Erbjudandet var också tidsbegränsat?

– Det var magstarkt. Det blir en tydlig hets att operera sig och tidspressen gör att folk kanske slängs in i ingrepp och beslut som de inte har tänkt igenom ordentligt.

Parisa Amiri avslutar:

– Jag hoppas att de och många fler aktörer ser det här och tänker över sin verksamhet och hur man paketerar erbjudanden och hur man marknadsför sig och vad man bidrar till på lång sikt.

Företagets svar

Aftonbladet har varit i kontakt med The Faculty som kommenterar kritiken.

”I samband med vår öppning har vi under en begränsad tid ett öppningserbjudande som alla får ta del av. Det är därmed inget personligt erbjudande”, skriver de i ett mejl.

Aftonbladet påtalar att det inte står något om att kunder erbjuds 5000 kronor i rabatt på hemsidan, utan enbart att de erbjuder gratis konsultation under en tid. The Faculty har inte svarat på det mejlet.