Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Så mycket kostar Samirs klädkupp

Publicerad 2016-03-07

Och det är folket som får stå för kalaset

50 000 kronor.

Så mycket kan SVT komma att få betala för Samir Badrans tröjkupp i Melodifestivalens ”Andra chansen”, trots att kanalen varnade artisten i förväg.

– Det räcker inte med att säga till, utan kanalen måste se till att det inte händer, säger Rebecca Parman, jurist på myndigheten för press, radio och tv.

I lördags klädkuppade Samir Badran, 25, i Melodifestivalens ”Andra chansen”.

Trots upprepade tillsägelser från SVT om att inga märkeskläder var tillåtna i sändning valde artisten att svira om till en märkeströja – med trycket ”Stussy” väl synligt – som sedan syntes i direktsändning från ”greenroom”.

50 000 kronor i böter

Nu kan Public Service-företaget SVT, och därmed licensbetalarna, få bekosta Samirs tröjkalas. Fälls kanalen i granskningsnämnden väntar troligtvis en bot på 50 000 kronor.

– I alla liknande fall de senaste åren, gällande varumärksexponering på kläder i tv, har det handlat om 50 000 kronor, säger Rebecca Parman, jurist på myndigheten för press, radio och tv (granskningsnämnden), och tillägger:

– I de fall där programföretaget (SVT) bedöms ha kontroll över inspelningsplatsen och situationen så räcker det inte med att säga till, utan kanalen måste se till att det inte händer, säger hon.

Har hänt förut

Förra året fälldes SVT i ett liknande fall efter att skidåkaren Marcus Hellner haft sponsorkläder på sig i sändning. SVT hävdade att de gjort vad det kunnat för att förhindra situationen i förväg, men eftersom de själva hade kontrollen över inspelningen fälldes kanalen i granskningsnämnden, och fick betala 50 000 kronor.

Räckvidden avgörande

Antalet personer som nås av programmet där exponeringen sker har också betydelse.

– Det är mycket som vägs in när vi gör bedömningen. Omfattningen av exponeringen, hur länge och hur tydligt märket syns, och programmets räckvidd är några saker som spelar in, säger Rebecca Parman.

Melodifestivalens ”Andra chansen” hade närmare tre miljoner tittare.