Svenska toppinfluerare gör reklam för nätkasinon
Publicerad 2024-04-02
8 av 10 influerare i topp på videoplattformen Twitch gör reklam för nätkasinon som saknar licens i Sverige och alltså bryter mot spellagen.
Det visar Kulturnyheterna i SVT, som under sex veckor har granskat de mest populära profilernas sändningar.
Åldersgränsen på Twitch är 13 år och även barn ser alltså reklamen.
Profilerna når en halv miljon prenumeranter ihop och i timslånga livesändningar uppmanar de till spel. I sändningarna förekommer också att de spelar med publiken och uppmanar följare att vara med och bestämma insatserna. Men enligt spellagen är det förbjudet för olicensierade spelbolag både att rikta sig till en svensk publik och att främja spel hos dessa kasinon.
6 av 10 av influerarna gör också direktreklam genom länkar i sina profiler. Dessutom erbjuder flera av dem startbonusar till följare som skapar konton hos kasinon.