Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Stora miljontapp för influencerbolagen

Alice Stenlöfs influencerbolag tappade – medan Therése Lindgrens vände en förlust

Uppdaterad 2021-07-13 | Publicerad 2021-07-12

Alice Stenlöf och Therése Lindgren.

År 2020 blev en chock för influencermarknaden.

Efter de stora vinsterna kom pandemin och det blev kämpigt för influencerbolagen.

Inställda produktioner och annonsörer som backade resulterade i stora miljonförluster, skriver Svenska Dagbladet.

Att marknadsföra sitt bolag och sina produkter via influencers har blivit en allt större del av reklamindustrin. Mellan 2017 och 2019 investerades årligen upp till 950 miljoner kronor i influencer marketing, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.

Att det skulle bli en fortsatt framgångssaga 2020 förväntades, något som coronapandemin satte stopp för. Flera produktioner ställdes in och annonsörer fick spara in.

IRM:s prognos visar att investeringarna i influencer marketing har minskat med 6 procent jämfört med 2019, vilket Svenska Dagbladet rapporterar om.

Prognosen för 2021 ser ljusare ut

SvD:s genomgång av pandemiårets årsredovisningar visar att det har satt spår hos några av de största influencerbolagen. Ett av de som påverkats är Splay One. Bolaget som har avtal med bland annat Alice Stenlöf, Lisa ”Misslisibell” Jonsson och Filip Dikmen. Youtube-nätverket har hundratals framgångsrika kanaler och flera egna satsningar med miljontals följare. Men trots framgångarna så visar bolagets årsredovisning att pandemin ska ha haft en mycket negativ påverkan på intäkterna och resulterat i ett tapp på cirka 20 miljoner kronor: från 144 miljoner kronor 2019 till 124 miljoner i fjol, skriver tidningen.

Även andra stora bolag som Relatable, Tourn International och Cure Media gick betydligt sämre än väntat. United Screens, med bland annat Therése Lindgren i teamet lyckades dock under 2020 bland annat vända en förlust på 38 miljoner till drygt sju miljoner i vinst.

Samtliga bolag säger dock till SvD att prognosen för 2021 ser ljusare ut. Relatable, med kunder som bland annat Google, Uber och H&M ser redan en positiv vändning.

– Relatable ökar i både omsättning och lönsamhet. Vi fortsätter att rekrytera och skala upp, säger VD:n Kalle Mobeck till Svenska Dagbladet.