Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Charlotte Perrellis show är värd miljoner

Publicerad 2016-02-13

”Fantastisk marknadsföring”

Hon spelar sin nya singel på bästa sändningstid – och släpper den sedan till försäljning.

Charlotte Perrellis show i Melodifestivalen är reklamtid värd flera miljoner.

– Två miljoner räcker inte, John Aleman, tv-chef på mediebyrån Carat.

Hon petades från programledarrollen.

När Charlotte Perrelli i stället blivit gästartist får hon tv-tid värd flera miljoner. I programmet, som förra veckan sågs av 3,27 miljoner personer sjunger sångerskan nämligen sin nya singel – där texten är en hyllning till schlagerdivor. Efter att ha fått uppmärksamheten i Sveriges största tv-program släpper hon sedan låten till försäljning i alla kanaler.

– Det är en ny låt som vi släpper direkt. Jag tror att folk kommer tycka att den är en kul blinkning, säger Charlotte Perrelli.

Superhit i Tyskland

Efter gårdagskvällens genrep fick låten genast uppmärksamhet på de internationella Eurovisionsajterna, den är nämligen en ny variant av den tyska superhitten ”Atemlos durch die Nacht”, Tysklands mest sålda singel någonsin som toppat listor även i Schweiz och Österrike. Den släpptes 2013 och har gjort sångerskan Helene Fischer till Tysklands största artist.

När låten nu lanseras av Charlotte Perrelli mitt i ”Melodifestivalen” är det bland de bästa skyltfönster en låt kan få vid lansering, menar John Aleman, tv-chef på mediebyrån Carat.

– Det är ett fantastiskt värde, det är bara att lyfta på hatten för den som får igenom en sådan deal och lyckas använda den största marknadsföringskanalen som finns i Sverige, säger han.

”Två miljoner räcker inte”

En 30 sekunders reklamfilm med samma tittarsiffror skulle i TV4 kosta mellan 400 000–500 000 kronor, Charlotte Perrellis låt är nära fyra minuter.

– Det går ju inte att översätta direkt men detta är Sveriges Super Bowl litegrann, det är det program som tillsammans med ”Kalle Anka” har flest tittare. Jag har svårt att se att man skulle kunna få samma värde i en reklamfilm för två miljoner kronor. Jag vet inte ens om två miljoner räcker, säger John Aleman.

Att lanseringen sker i SVT är ännu en lyckträff.

– Det som gör det ännu mer värt är att det inte är reklam, hon är ju integrerad i programmet som en del av showen och går runt folk som i allmänhet är skeptiska mot reklam.

”Fantastisk marknadsföring”

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius ser inget problem med den saken.

– Låten släpps precis som för de artister som är med som inte går vidare. Charlotte medverkar som artist.

Perrelli håller med om att ”Melodifestivalen” är ett fint tillfälle att presentera en ny singel.

– Absolut, precis som med all form av tv man gör så är det fantastisk marknadsföring. När Loreen sjöng sin nya singel i Eurovision hade det inget med tävlingen att göra, detta är ändå en flört med tävlingen.

Följ ämnen i artikeln