Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Fjäskar för SVT-toppar med lyxkäk

Publicerad 2013-02-22

Melodifestivalen är större än ­någonsin – vilket får arrangörsstäderna att satsa miljonbelopp av skattebetalarnas pengar i jakten på bra publicitet.

Representanter från Sveriges Television och journalister bjuds på allt ifrån skaldjursfester och vinbarer till skoterresor och ­artistunderhållning.

– Vi är inte ensamma om det här kriget, säger Mats Arehn, kultur- och fritidschef i Karlstad.

Årets andra Melodifestival­deltävling hölls i Göteborg den 9 februari. Till välkomstfesten bjöds journalister, Sveriges Television och artister på välkomstdrinkar, vin och artistunderhållning:

”Maten skall bestå av skaldjur av högsta kvalitet med tillbehör och vegetariskt alternativ”, står det i kontraktet med det event­bolag som fick uppdraget att ordna det hela.

Göteborg & Co, som skötte upphandlingen åt kommunen, vill inte berätta vad festen kostade, utan hänvisar till sekretesslagen och att andra ”kan gynnas på myndighetens bekostnad om uppgiften röjs”.

– Mello är ett väldigt publikt evenemang och även om vi haft förmånen att ha delfinaler i många år så är ju varje stad ändå konkurrensutsatt, säger Max Markusson som är evenemangschef på Göteborg & Co.

– Vi har inget intresse av att ­bjuda våra konkurrenter på den informationen.

”Mindre städers chans”

Även i andra avtal runt deltävlingen har Göteborg & Co sekretessbelagt uppgifter om allt ifrån hur mycket som läggs på baner och flaggor till antal fribiljetter.

– Totalt sett har staden en massa olika kostnader. Om allt det skulle sammanställas på papper, då skulle Sundsvall eller Växjö kunna lägga ihop alla de här siffrorna och då är det liksom ute på marknaden, säger Max Markusson.

Hur märker du den här kampen mellan städerna om att få ordna delfinaler?

– Vi vet ju om att det är de mindre städernas stora chans att marknadsföra sin stad och få media coverage.

– Precis som vid alla andra evenemang gäller det att göra ett bra paket så arrangören tycker att det är attraktivt.

SKELLEFTEÅ

Efter förra helgens deltävling i Skellefteå skickas nu en nota på 1,7 miljoner kronor till skattebetalarna i kommunen.

550 000 kronor har gått till det privata företaget Live Nation. Bolaget har ett licensavtal med Sveriges Television om att sköta sponsringen och de kommersiella rättigheterna kring deltävlingarna.

Den 28 februari förra året skrev kommunalrådet Bert Öhlund (S) på ett avtal med Live Nation om att få arrangera deltävlingen i Skellefteå.

Det är ett standardavtal som ser likadant ut på andra ställen med stränga regler om användandet av varumärket Melodifestivalen.

Enligt avtalet måste kommunen också bjuda på en välkomstfest. Men inte bara för artisterna, utan också för alla tillresta journalister och representanter för Sveriges Television.

– Det är en förväntan som finns där att journalister får ta del av det som bjuds, säger kommunens utvecklingschef Ingrid Thylin.

På festen serverades en Västerbottensbuffé med ost från regionen och öl från ett lokalt bryggeri. För underhållningen stod lokala artister och en same som jojkade.

– Det var extremt uppskattat, säger Åsa Stocksén på byrån Dixie PR som anlitades av kommunen för att ta hand om festen och olika arrangemang.

Flygvärdinnor i rosa boa

Redan på flyget till Skellefteå märktes vad som var på gång. ­Pr-byrån fick SAS-värdinnorna att sätta på sig rosa boasjalar och knappar med texten ”Skellefteå nu kör vi”.

På flygplatsen stod Melodifestivaldockor med välkomstskyltar och vissa utvalda erbjöds att åka snöskoter in till stan.

Butikerna var pyntade med ballonger och affischer, expediterna bar ”Skellefteå nu kör vi”-knapparna och give-aways delades ut.

Enligt kontraktet med Live ­Nation fick kommunen 20 fri­biljetter till kvällsföreställningen.

De gick till kommunchefer och fem politiker i kommunstyrelsen: Harriet Classon (S), Ann Åström (S), Bengt Markstedt (S), Andreas Löwenhöök (M) och Håkan Lind (FP).

De ansvariga i kommunen anser att skattepengarna som satsades var en bra investering:

– Vår marknadschef sa att om vi bara tittar på hur många gånger Skellefteås logga syntes i tv-sändningen, med tanke på hur många som tittar och den exponeringstid det har, så har man kammat hem de där 1,7 miljonerna, säger utvecklingschef Ingrid Thylin.

MALMÖ

I går höll Malmö sin välkomstfest för journalister, artister och Sveriges Television bland kristallkronorna i stadens rådhus.

Det blev skånsk buffé av hög klass och en stor spektakulär ­spettekaka som en av efterrätterna.

Till maten serverades vitt vin och baren höll öppet för alla som ville ha mer.

Det hela kostade cirka 600 kronor per person.

Kommunen har lottat ut en hel del fribiljetter, men också ­beslutat att erbjuda alla politiker i kommunstyrelsen en plats till föreställningen.

Malmös turistdirektör ­Johan Hermansson hoppas mycket på journalisterna som bjuds på kommunens fest:

– Det är klart att vi vill väldigt gärna att de som kommer hit och bevakar det hela kanske blir nyfikna på staden i övrigt och kanske beskriver Malmö utifrån ett bredare perspektiv, det kan vi tycka är intressant.

Är det en stor kamp mellan olika orter om att få vara med om ­Melodifestivalen?

– Jag bedömer att det är många städer som väldigt gärna vill ha en delfinal.

– Med 3,5 miljoner tittare är ­evenemanget det största som Sverige har att erbjuda.

 KARLSTAD

Nästa helg står Karlstad som värd och där satsas 200 000 kronor på välkomstfesten.

– Vi försöker satsa på väldigt många evenemang och det är det många städer som gör. Vi är inte ensamma om det här kriget, säger Mats Arehn, kultur- och fritidschef i Karlstad.

Han tror att han kan få draghjälp av media.

– Vi får hoppas att de skriver bra om Karlstad. Det gjorde de 2004.

– Och vi hoppas att det här ger eko runt om i Sverige, att det här är en spännande stad att bo, ­verka och leva i.

Piteå var intresserade

Piteå är en av många kommuner som har sonderat terrängen om möjligheterna att få arrangera en deltävling.

Jörgen Hult som är varumärkesansvarig på kommunen berättar att de för några år sedan förde diskussioner med Sveriges Tele­vision och bolaget Blixten & Co som jobbar med arenorna.

– Då sa vi att det här kan vi erbjuda, vi har inte möjlighet att bygga något nytt. Efter det hörde vi inte något mer.

Är det svårare för städer i Norrland att få sådana här ­evenemang?

– Nej, det jag vet är att det blev ganska mycket snack efter att ­Luleå hade kört en delfinal i Idol och att man inte hade fått tillräckligt mycket publik.

Minst 3 000 i publiken

Anders Leijon som jobbar med Melodifestivalen på Live Nation, uppger att han, liksom SVT, gärna ser tävlingar i Norrland.

– Vi vill vara i hela Sverige, från norr till söder, säger han.

– Om sanningen ska fram handlar det också om arena- och hotellkapacitet, alltså mer praktiska ­frågor.

Live Nation vill helst inte ha orter som bara har arenor med en kapacitet på mindre än 3 000 åskådare.

Förra året såldes totalt 114 000 biljetter till deltävlingarna.

I år räknar man med fler tack ­vare det nya jättebygget Friends Arena i Solna.

Om det blir 150 000 betalande åskådare motsvarar det cirka 60 miljoner kronor i biljettintäkter.

Utöver det tjänar Live Nation kanske uppåt 20 miljoner på ­Melodifestivalens huvudsponsorer Coop, Elon, Marabou, Statoil och Telia samt nio partners.

Men det är inte bara intäkter. ­Licensavtalet med Sveriges Television har enligt uppskattningar ett pris på 25 miljoner. På detta kommer också kostnader för arenor, resor, hotell och annat som rör produktionen.

Det är en stor affär där de privata arrangörerna, artisterna, media och de utvalda kommunerna både samarbetar och utnyttjar varandra.

– Melodifestivalen har fått ­betydligt mer uppmärksamhet i år. Det är väl en Loreen-effekt, säger Skellefteås utvecklingschef Ingrid Thylin.

– Förra gången vi hade en del­final, 2009, beräknade man mediavärdet till 20 miljoner kronor, alltså vad det skulle ha kostat om vi hade annonserat och betalat för allt det här. I år handlar det om betydligt mer.

Följ ämnen i artikeln