Kolla: Har du rä̈tt mobilabonnemang?

Publicerad 2013-10-30

Få svar direkt på om du betalar för mycket

Tycker du att din teleoperatör inte riktigt når upp till dina förväntningar?

Nu kan du lätt kolla om du betalar för mycket – eller om du tvärtom – drog en vinstlott när du skaffade ditt abonnemang.

Svenskt kvalitetsindex vd Johan Parmler.

Telekombolagen rör sig snabbt uppåt på listan över branscher och företag som svenskarna irriterar sig på mest, enligt en undersökning av Svenskt kvalitetsindex som släpptes nyss.

Undersökningen bygger på 6 700 intervjuer.

De tidigare avskydda bankerna är redan passerade och snart ligger även listettan Ryanair illa till.

”Höga förväntansbilder”

Huvudskälet är att såväl privat- som företagskunder inte anser att telekombranschen håller vad de lovar. Missnöjet mot pris, täckning och hastighet är mycket utbrett.

– I kampen om kunderna så har branschaktörerna byggt upp höga förväntansbilder hos deras kunder, löften som de inte lyckas att infria i dessas upplevelse av täckning och datakapacitet. Vad som särskiljer företagskunder från privatkunderna är att de successivt har börjat sänka sina förväntningar medan privatkunderna går i motsatt riktning, skriver Svenskt kvalitetsindex.

– Resultatet för telekomföretagen är en hård dom. Det är en anmärkningsvärt negativ utveckling – ett par företag är på väg mot Ryanair-nivåer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex till SvD.

Att själv jämföra branschens alla abonnemangsvarianter är näst intill omöjligt och tidningarnas prisjämförelser blir snabbt inaktuella eftersom branschen ständigt förändrar innehållet i produkterna.

Företagskunder missnöjda

En ljus i mörkret är trots allt att privatkunderna är ganska nöjda med mobiltäckningen. Det gäller särskilt Telia- och Halebop. Däremot är företagskunderna klart missbelåtna också med mobiltäckningen. Särskilt missnöjda är Telenors och Telias företagskunder.

Kolla själv: betalar du för mycket?

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln