Ny våg av bluffmejl hotar bankkunder

Uppdaterad 2014-01-03 | Publicerad 2014-01-02

Bedragarna påstår sig komma från Swedbank – och vill uppdatera ditt bankkonto.

Nu riskerar tusentals svenskar bli blåsta på pengar i den nya bluffvågen.

– Klickar man på länken är det ju kört, säger Lina Hägg, 28.

Mejlet som gått ut till tusentals svenskar har storbanken Swedbank som påstådd avsändare.

I den försåtligt skrivna texten uppmanas mottagaren att uppdatera sina faktureringsuppgifter genom att klicka på en länk.

Den falska orsaken som anges är att det har skett "ogiltiga inloggningsförsök till ditt konto".

Men bakom mejlet ligger inte Swedbank.

Fick två stycken

I stället handlar det om okända bedragare som försöker ta kontrollen över bankkonton.

Swedbankkunden Lina Hägg från Örebro, fick två stycken bluffmejl under torsdagen.

– Det plingade till i telefonen och det kom två stycken. Jag har ju läst om de här bluffmejlen men aldrig fått något själv så jag var på min vakt på två röda när jag såg att det var från Swedbank, säger hon.

Lina Hägg synade bluffen omgående men hon oroas ändå:

– Det kanske finns de som går på en sån här grej. Och klickar man på länken är det ju kört, säger hon.

”Det är obehagligt”

Mikael Bredberg, 30, också han från Örebro, tog under torsdagen emot ett bluffmejl med Swedbank som avsändare. Kvällen före fick hans fru ett likadant.

– Man har ju läst om att de slår till i ett land och nästa dag i ett annat land. Nu känns det som att det kanske är någon större grej riktat mot Sverige när det kommer flera dagar i rad, säger han.

Mikael Bredberg har bekanta som blivit av med pengar på grund av bluffmejl tidigare.

– Det är obehagligt och det är inte så roligt att börja ett nytt år med det. Folk kanske kommer hem stressade från semestrar och ledigheter och klickar av bara farten. Därför vill man ju tipsa andra, säger han.

Varnar sina kunder

På Swedbank är man väl medveten om att en ny våg bluffmejl cirkulerar i landet.

– Vi vet att det cirkulerar bluffmejl just nu och det verkar som att det är Swedbank som står som något slags avsändare. De kommer över ett antal mejladresser på något vis och skickar ut helt slumpmässigt, säger Anna Sundblad presschef på Swedbank.

Hon uppger att banken informerar om bluffen i varje samtal som banken för med sina kunder.

– Det är viktigt att man slänger det här mejlet. Och om man har råkat klicka på ett mejl så rekommenderar vi den kunden att kontakta oss, säger Anna Sundblad.

Följ ämnen i artikeln