Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Internet-bankkunder lurade på miljonbelopp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-20

I dag slog bedragarna till igen

Nordeas kunder är drabbade av bedragare – igen.

Just nu skickas falska e-postmeddelanden ut till bankens kunder med uppmaningen att lämna ut känsliga kontouppgifter.

– Totalt har våra kunder blivit av med mellan två och fyra miljoner kronor, säger Boo Ehlin, Nordeas presschef, till aftonbladet.se.

Det falska e-postmeddelandet.

Senast det hände var i månadsskiftet augusti - september. Miljoner mejlboxar nåddes av e-post som såg ut att komma från Nordea. Bankkunderna uppmanades att logga in på den länk som fanns i mejlet och skriva in sitt användarnamn och lösenord på sidan som tillsynes var identiskt med Nordeas hemsida.

Nu har det hänt igen.

Under morgonen och förmiddagen har ett exakt likadant meddelande gått ut till mejlboxar över hela Sverige. Mejlet skickas ut slumpvis, bara vissa av mottagarna är verkligen kunder hos Nordea.

Mer misstänksamma

– Vi har haft runt 15 samtal över hela Sverige. Folk är mer medvetna och mer misstänksamma nu än tidigare, säger Nordeas presschef Boo Ehlin, till aftonbladet.se.

Han menar att människor har lärt sig av tidigare falska utskick.

– Vi har totalt 2,3 miljoner internetbankkunder i Sverige. Men det är bara närmare 100 som har blivit av med pengar. Det handlar sammanlagt om mellan två och fyra miljoner kronor.

– Det är lite pengar i ett större sammanhang men för den enskilde är det väldigt allvarligt, säger Boo Ehlin.

På Nordeas hemsida uppmanar man nu sina kunder till försiktighet:

Ersätter alla kunder

”Har du fått det falska e-postmeddelandet uppmanar vi dig att ta bort det från datorn. Om du har klickat på länken i e-postmeddelandet, bör du uppdatera och köra ditt virusprogram&rdquo.

Den som ändå låter sig luras och anger sina uppgifter till bedragarna ska genast ta kontakt med Nordeas internetsupport eller kundcenter.

– Vi ersätter alla kunder, säger presschef Boo Ehlin.

Bedragarna har med jämna mellanrum slagit till mot bankkunderna under ett års tid. Nordea har polisanmält brotten och en utredning pågår. Några har suttit häktade men släppts eftersom tillräckliga bevis saknats.

Så står det i bedragar-mejlet

Johanna Melén

Följ ämnen i artikeln