Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Storföretag motarbetar pappaledighet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-14

Få svenska företag positiva till föräldralediga pappor

GÖTEBORG

Var tredje svenskt storföretag motarbetar dem som vill ha pappaledigt.

Den slutsatsen drar Philip Hwang, professor i psykologi vid Göteborgs universitet, som tillsammans med en amerikansk kollega i flera år forskat kring företagskultur och faderskap.

Personalcheferna på de 250 största företagen i Sverige fick besvara en enkät. Dessutom gjordes intervjuer med personalchefer, mellanchefer och anställda på nio stora västsvenska företag plus en enkät till enskilda pappor.

Av personalcheferna för de 250 största företagen svarade 200 och fyra typer av olika företagskultur när det gäller pappaledighet utkristalliserade sig, uppger Göteborgs-Posten.

Det fanns företag som var uttalat positiva och som uppmuntrade till pappaledighet. Men de var få, bara sex av 200. Det fanns också företag som var positiva när de hade något att vinna på det, och det fanns en stor grupp som var neutrala.

”Jobba häcken av sig” i gengäld

Men det fanns också en betydande grupp företag som gjorde passivt motstånd till den som ville vara pappaledig. De företagen gjorde heller ingen hemlighet av sin inställning, enligt Hwang.

Det kunde handla om att påpeka hur viktiga arbetsuppgifter som väntade och som måste göras, eller till exempel att företaget för den lön och status man gav den anställde också förväntade sig att han skulle "jobba häcken av sig" i gengäld.

Facken inte bättre än företagen

I forskningsprojektet har också ingått intervjuer med samtliga fackförbund i Sverige.

- Facken är inte särskilt mycket bättre än företagen, säger Hwang, som anser att sambandet mellan arbetsliv och familjeliv inte står särskilt högt på fackens dagordning.

Undersökningen Hwang gjort tillsammans med den amerikanska sociologen Linda Haas påbörjade i mitten av 1990-talet. Nu pågår analysen av projektets sista fas.

TT

Följ ämnen i artikeln